jeg liker ikke ØL

Det er helt sant,men jeg kjøpte meg en boks her om dagen alikavel 🙂 drikke den hadde jeg ingen planer om,nei jeg skulle koke hjortekjøtt i ølen,og i dag var dagen for å gjøre det,spennende for dette har jeg ikke gjort før

Kirsten Winge er jeger og villmarkskokk,hun har lagt ut en oppskrift hver dag på bloggen sin,adventsmaker kaller hun innleggene ,nei hun er ikke her på blogg.no .

det var 8 desember hun la ut denne oppskriften langtidskokt stek av hjort

en kan bruke annet viltkjøtt eller storfe om en ikke har vilt

stykkningsdel fra bog eller lår er fint å bruke til denne retten.

en tar så steken i gryta og det er her en skal bruke Øl

en skulle slå ølen over kjøttet og koke det opp med ca 5g salt pr liter veske,når ølet har blitt helt over fyller en opp med kraft eller vann til kjøttet er dekket

videre skal en ha oppi 2 ts hel pepper1/2 ts finhakket fersk chili,jeg tok en hel ,litt rosmarin,1 ss viltkrydder ( einebær,persille,timian,merian ) nå hadde ikke jeg ferdig viltkrydder så jeg tok litt av alt i lausvekt bortsett fra merian,det hadde jeg ikke

2 fedd finhakka kvitløk,2 ss soyasaus 1 ss chilipasta

1 sjarlotløk som jeg ikke hadde ble erstattet med en vanlig gul løk og 2 ss mørk sirup

alt dette skulle småkoke i noen timer,husker ikke om det var 2-3 eller 3-4  jeg sette det på ca 10 og lot det stå til 14 ,ergo 4 timer

nå står gryta ute på altanen for kjøttet skulle avkjølast og ligge i kraften 4-5 dager før servering,

Som overskriften sier liker jeg ikke ØL ,men herligheten så deilig denne kraften ble jammi :=) jeg har planer om å servere denne 1 juledag i tillegg til ørret,så hvordan det der ut og smaker får dere vite etter den dagen,det dufter iallefall himmelsk godt i huset

 

15 kommentarer

Siste innlegg