en tur i skogen

på denne tiden av året blir det mange fine skogsturer,jeg nyter turen og skogen og om jeg i tillegg får litt sopp med hjem i kurven,ja da har dagen vært fin :=)

I førmiddag tok jeg med kurven og ruslet til skogen

roen en finner i skogen på høsten er god :=) vel det første jeg gikk meg på var et par røde fluesopper

en fargeklatt i skogen og fine på bilder,men ikke i gryta :=) for disse er jo ikke matsopper

hos oss har det vært bra med steinsopper og diverse rørsopper,mange blir gamle og er ikke for annet enn bilde,som disse to steinsoppane,litt morsome da

jeg kom over en liten klynge med noen veldig små sopper og disse var helt gule,er nok ikke matsopp men en fin fargeklatt i skogen da :=)

dagens fangst med matsopper var slettes ikke vært da :=) noen kremler,steinsopp,svartbrun rørsopp,fløyelsrørsopp og granmatriske.

Fløyelrørsoppane ble vraker for det bodde larver i dem som jeg ikke oppdaget i skogen :=)

granmatrisker,en far en kraftig orange farge på fingrane når en plukker disse,for dei har den fargen på saften som pipler frem ved overskjæring,og det finnes ingen farlige dobbeltgjengere av disse så dei er blandt dei sikre soppane

jeg kokte dem i en eddik lake ,lot dem tørke litt etterpå før jeg hadde dem på et sterilt glass og fylte på med rapsolje,nå skal denne holde seg i flere år :=)

kremlene krympet inn til nesten ingenting,lot dem surre litt i egen kraft som kommer når dei varmebehandles,en passe porsjon til en egg og sopp omelett :=)

så har vi traktkantareller og steinsopp,jeg tørker disse og som dere ser er ikke krukkene fulle ennå:=) så om en plukker masse sopp så forsvinner 90 % ved tilbreding da det meste i soppen er vann.

I morgen skal jeg hente en av soppene jeg mener er blodrørsopp og ta den med bortover :=) ja for i morgen er det soppkontroll og det koster ingenting ,en kan komme og plukke sopp ilag med en soppkjenner eller en kan gå for seg selv og en kan ta med sopp hjemmefra om en vil det.

Nå lever vi ikke bare på sopp altså ,da jeg var ferdige å stelle dagens fangst stekte jeg en liten haug med vafler

og på disse har vi sylte eller brunost :=) mmmmmm

så har jeg et spørsmål,for noen år siden kjøpte vi et helt spesielt plommetre og i år fikk vi en god håndfull plommer for første gang,men vi husker ikke hva plommene het,noen som hvet ?

søte og go ,men med en uvanlig fasong for som dere ser er dei spisse i tuppen,treet er heller ikke stort

24 kommentarer

Siste innlegg