BYGG ,dagens ord på frodith sin ord utfordring

God morgen,vi har kommet til dag 7 og ordet BYGG .Bygg er noe vi alle bor i et hus,en arbeidsplass et hotell ,hytte vi har mange bygg i landet vårt.

Men nå i corona tidene tenker jeg på korn,vi har hvete,rug,havre og BYGG i landet vårt,i den norske landbruk ,vi har nå sett att det ikke er lett å skaffe alt vi trenger når vi skal på butikken og handle ,Norge har ikke et stort kornlager,kanskje dei i år innser att det kan være lurt å ha det,jeg håper att bøndene rundt om i landet vårt sår masse og att vi får et godt kornår så vi kan være selvforsynt med korn i fremtiden .

I dag er det BYGG på menyen

bygg fra mylnå,det ligger rett ved siden av fysioterapauten min,på denne mølla lager dei steinmalt mel på gamlemåten,melet er litt mørkere i fargen enn det vi får på kolonialen,melet er ikke kloret eller behandlet på andre måter,det er reint og smaksrikt

slik ser bygg ut så hvet du det når kornåkrene står der og vaier i vinden

jeg tok litt byggryn og la i vann i natt ,det bør en gjøre om en skal koke hele korn.

Som malt korn brukes bygg både i brød og potetball

jeg har kokt mine byggryn nå,det skal jeg ha til lunch,jeg skal ha en byggryns salat til lunch i dag .

Hele byggkorn kan en også koke og blande i yughert,da metter det godt,eller en kan ha det i suppen,kjøttsuppen det blir så fyldig og godt .

Bløtkokte byggryn kan vi koke grøt av og en kan bytte ut vanlig kvit ris med bygg om en vil lage en riskrem,som dere ser er BYGG et anvendlig korn som passer til absolut alle retter hvor en gjerne bruker ris :=) sundt og godt

12 kommentarer

Siste innlegg