forberedelse til neste sommer i hagen

Da vi var på sommerferie og besøkte hagen til Helene Fredholm snappet jeg med meg noen frø ,i tillegg har jeg fått noen frø med min mann som han synes så litt spennede ut :=)

I dag var dagen for å tenke på neste sommer ,og jeg håper noe vil blomstre ,jeg har sådd frøene

 

9 forskjellige ,men helt seriøst så husker jeg bare hvordan den ene ser ut av dem vi tok med hjem fra ferie .

Planen min er att det skal blomstre mellom buskene i det nye store beddet mitt ,en av disse sprer seg veldig og jeg minnast att Helene brukte dem som kanblomster ,men hvilken ? jeg tror det er frøene nederst til høgre .

Staudefrø skal sås om høsten ,dei skal ha snø,frost,regn,sol og allslags vær for å spire men for att jeg skal finne dem igjen til våren har jeg sådd tett i potter,og pottene har jeg satt i komposten i grønnsakshagen

er jeg heldige så spirer det og jeg kan plante staudene litt kontrolert,men etter det er planen att dei skal få spre seg litt som dei vil

jeg ser noe mørkt på en av plantene og går bort for å se hva det er for noe ,og stor var overaskelsen da jeg oppdaget denne enorme åmen

det er larven til en stor snabelsvermer ,ikke ofte jeg ser en slik en og første gang i min hage

når jeg først er ute spar jeg opp noe torv og planter ned i bakken spansk kjørvel som jeg har hatt i potter ,slik jeg har skjønt det så får den etterhvert en kraftig rotsystem så den passer nok bedre i bakken enn i krukke :=) det tok jeg ikke bilde av da .

Men da jeg skulle trille vekk torven oppdaget jeg nok en hagevenn

en stor humle som holdt godt om en grein ,da jeg tok bilde av den tok den en hei five med meg

ja nå er det høst i min hage og jeg liker denne tiden jeg

søtmispel med vakre høstfarger ,den har sådd seg selv i en sprekk på berget ,vi har en slik hekk og den lager små stiklinger som en kan plante andre steder ,men altså denne har sådd seg selv ,det samme har lyngen ,jeg plantet en gang en lyng kjøpt på hagesenteret ,jeg ville ha en sort som kom igjen ,og denne er fra den og er flere år gammel ,og den også har spredd seg ,vokser på berget oppom drivhuset :=)

i min nye hage skal ting på lov til å så seg litt som dei vil ,elsker det :=)

6 kommentarer

Siste innlegg