Jeg fikk en liten dett

God morgen ,i går var dagen vakker,sol fra en skyfri himmel ,men vi skulle egentlig hatt regn for det er svært lite vann i brønnen ennå ,helt tørt for han som har inntak øverst ,så i går fikk han hjem en stor tank med vatn ,når vi nå opplever dette setter en større pris på dei edle dråpene .

Vi har en kulp i elven som renner forbi huset ,den hentet jeg og mannen vatn fra i går kveld og fylte opp i bøtter og spann for vanning av sommerblomster og litt i grønnsakshagen ,den elven blir nok ikke tom ,men for meg var jobben tung så greit å fylle opp når mannen er hjemme :=)

Jeg var en tur nedom naustet ,der gikk jeg meg på en eldre dame i støda vår ,hun var der med familien ,familien fiska og denne damen samlet stein fra støda vår ,jeg gjorde meg til kjenne ,hun ser opp ,jeg samler bare litt stein sier damen ,jeg ser det svarer jeg ,men det er privat og vi eig det sier jeg ,hun retter ryggen ,å jeg tok disse steinene der borte sier hun og peker på grannen sin stød,men jeg kan legge dem ned igjen ,jeg ser på henne ,du kan beholde dei du har i henda svarer eg men om alle fiskere går i støda og forsyner seg blir det gale ,vi kan ikke ha et hull der med lite stein ,tror hun ble litt flau eg og ruslet bort til familien sin ,jeg tok en stol ut og sette meg i støda ,for å vise att her eig jeg :=)jeg liker også å ta stein ,men jeg går aldrig inn på privat grunn og samler ,det er for meg litt respektløst.

fjorden har en sånn vakker farge nå om dagen ,jeg aner ikke hva det kommer av ,kan ikke minnast denne vakre fargen her tidligere :=)

og idet jeg skal rusle hjem ser jeg et vakkert hjerte på himmelen

så rusler jeg hjem ,for det var en litt kalde vind her nede ,da jeg kommer hjem bestemmer jeg meg for å vaske litt i bobilen ,den skal pakkes for tur nå ,ja neste uke reiser vi på ferie :=)

Medan jeg rydder i bilen får jeg melding ,jeg må inn og logge meg inn på helse norge ,det er fra legen min .

Der fikk jeg meg en dett ,det var fra legen min og svar på røntgenbilda påleiring og artrose i begge hofter ,litt mer i den ene enn den andre ,om jeg hadde like mye smerter til høsten vil legen hennvis meg til ortoped ,jeg står i fare for å måtte skifte hofter,dette var ikke svaret jeg ventet ,jeg trodde jeg skulle få smertestillande på blå resept jeg att røntgenbilda ville fortelle min lege hvilke medisiner hun skulle foreskrive ,og så får jeg slaget i magen ,fare for ennå flere opperasjoner :=(

Resten av dagen tilater jeg meg å deppe litt ,men mannen syntes ikke om den deppen ,så vi tar fatt og pusler litt i hagen

se på denne skjønnheten , fjor kjøpte jeg en hosta og den har nå fått blomster ,og den var bare så vakker ,dei andre jeg har har lille blomster .

Vel jeg og mannen snakket litt om hagen ,jeg må ha mindre blomster og konsentrere meg mest om busker og trær ,jeg har desverre ikke hofter til å styre i blomsterbedd og luking ,så også med grønnsakshagen ,så der får mannen stramme inn på størrelsen ,jeg skal ikke ha et så stort område ,jeg vinner ikke over det ,sånn er livet ,helsa må komme først

vi var ute til klokken paserte 21 ,men da gikk vi i hus ,jeg var ikke i topphumør må innrømme det ,men i dag skal jeg legge den kjedelige beskjeden bak meg og lage meg en fin dag

18 kommentarer
    1. God morgen 🙂

      Hmmmm var det turister da, som var så freidige å plukke stein på privat grunn??? Folk får seg til å gjør så mye rart rett og slett…

      Huff da – så det er på tide med operasjon altså… det er trasige greier… men dog bra at den muligheten er tilgjengelig 🙂

      1. nei det var nok ikke turister men en norsk familie som bare var her for å fiske ,tipper dei bor i nærområde ,det er mest slike som er her i år ,ja en plukker liksom ikke stein på private plasser som rett forran et naust .
        Ja tanken på å skifte hofter hadde ikke streifet meg ennå ,kanskje det hjelper å skrape av beleiringen først ? vi får se ,tviler sterkt på att jeg er bedre til høsten ,men den tid den sorg :=) jeg skal prøve å legge det bak meg i sommer ,men ja det er godt dei gir deg en mulighet for en mer smertefri hverdag

    2. Bra du sa fra om steinplukkinga på deres grunn. Skjønner godt at du ble litt mismodig da du fikk den beskjeden om hoftene. Du er jo flink til å trene og lever sunt, så da er det ikke så mye mer en får gjort sjøl. Sikkert klokt å lage det litt enklere i hagen. Jeg kjenner også at det knirker mer i knær og hofter enn før, men litt slitasje må en vel regne med når en nærmer seg 60. 😊

      1. ja en kan fint plukke stein ,men ikke på privat grunn .Hagen må bli enklere ja ,er den som gir mest problemer med smerte når jeg luker,bare att nå blir jeg liksom ikke bedre etterpå ,og det er vondt hver gang jeg snur meg i sengen også ,men vi har vel nådd den alderen ja

    3. Så kjedelig å få en beskjed som er totalt uventa om kroppen sin. Men det er ikke rart at du har vondt, og jeg tror at du vil få det bedre når du har fått trent deg opp etter en slik operasjon. Det er i alle fall fullt forståelig at en blir lei seg. Håper du slipper å være lenge i den tilstanden. Helsen er en viktig del av hvordan livene våre kan leves. Ønsker deg en fin kveld. En god klem <3.

    4. Ja det er mangt som kan oppleves av turisters framferd. Vet jo flere kjente i Lofoten som har turister kikkende inn gjennom alle vinduer på huset sitt. Nå er vi i Røros, og jeg tok meg selv i å ta et bilde av et artig vindu på et hus. Så jeg satt nok litt i glasshus akkurat nå. 🙂 Håper vannet kommer tilbake, det må være tungvint å ha det på den måten 🙂

      1. å ta bilde av et vindu er en ting ,men å fyslisk stå og se inn et vindu er meget ufint ,og plukke stein på tydelig privat grunn er slettes ikke greit ,mange andre plasser å plukke seg stein :=) vi har ennå vatn ,men en som bor litt høgre oppe har tomme rør ,så han har måttet få seg en svær beholder som han får henta seg vatn med traktoren sin,der det ikke er lite vatn ,men kommer det ikke regn snart blir det tomt hos oss alle ,ja ja vi reiser på ferie ,men vil gjerne komme hjem til vatn i brønnen da :=)

    5. God morgen! Nydelige bilder hos deg! er det mulig sier jeg. Ta med seg stein fra privat grunn! Håpløst altså..
      Fargene på fjorden ligner fargen på Middelhavet. Nydelig.
      Trist med hofta di da, jeg kjenner flere som har bytta hofte. En opptrening etterpå, men livet blir jo bedre etterpå! Trøsteklem…

      1. tusen takk ,vi får se hva som skjer til høsten og eventuelt hva ortopeden sier om jeg må dit ,det er utrolig vakkert her i fjorden nå ,hvet ikke om jeg har sett denne vakre fargen på fjorden før ,ja her inne hos oss,den er slik hele tiden inne i Olden og Loen ,men jeg nyter det ja for jeg elsker denne fargen

      1. jeg har fått beskjed om att artrose kan forsinkes med trening ,men det som allerede er utslitt kan ikke reparerast ,vi får se til høsten ,blir jeg henvist til ortoped kan det jo være att han tilbyr å meisle bort forkalkningen og utsetter å skifte hofter ,det er iallefall lov til å håpe :=)

    6. Vi råder ikke over helsa. Men jeg tenker at det er greit at vi får hjelp når kroppen ikke strekke til.
      På grunn av helsa har jeg ikke grønnsakshage. Men så artig hvis jeg bare klarer det. Har mer enn nok med blomstebedet mitt. Vil heller lese en bok faktisk enn å stelle min hage:)
      Men du er beundringsverdig med alt du får det til.
      Jeg husker at jeg plukket steiner også på et offentlig strand. Ingen som arresterte meg heldigvis😂

      1. nei ikke alltid vi rår over helsa ,om jeg slutter å stelle hagen gror det fort til med skvalderkål og brennesle ,og det igjen er bosted for masse flått ,så jeg må ha en stelt og åpen hage ,heldigvis slipper jeg å slå gresset da.
        Jeg tar også stein ,der ingen bor eller tydelig eig ,jeg går ikke inn på private områder og tar for meg ,litt respekt er greit å ha :=)

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg