kunne blitt en vel spennende helg

God morgen,en langhelg er over, en utrolig vakker helg hos sønnen vår på Melhus,småguttene og svigerdatter,men for å komme dit må vi kjøre mange timer :=) vi har flere rute alternativer,men vi trives i fjella og velger veien over Strynefjellet og Dovre ,sola skinte og himmelen var blå,det kunne ikke blitt bedre.

første stopp måtte jo bli på Strynefjell,vi viste att snøen hadde lagt seg så bilen var vinterskodd,og det var fruen også

en må bare bli glad i fjella,det er bare så vakkert

vi kjørte gjennom gylne daler,farger så intense som en bare kan drømme om

vi kommer til Trøndelag

fremme hos familie og vi koser oss,og da vi våkner lørdagsmorgen hadde det kommet vakre frostroser på vinduene :=)

en kald start på dagen,men en vakker dag,det kan jo ikke bli bedre.

Her står jeg på tomten til sønn og svigerdatter,det skal bli nytt hus om et par år,tenk å få stå opp til denne utsikten hver dag da :=)

Melhus er jo et landbruks sted og det er under 30 min å kjøre til Trondheim,helt perfekt etter min smak :=)

tiden går fort,søndag kommer og vi må ta farvel og kjøre hjemover igjen,gjennom gylne skoger,må prøve å få meg en lerk,elsker det treet :=)

en stopp på Oppdal,der var det rett og slett grisekaldt,vi kunne gått inn i dette teltet,der var det varmt og noen spillemenn spilte ,vi kunne kjøpt en kopp kaffe men valgte heller bondens marked,jeg kjøpte einerøkt laks og glutenfrie tynnlefser,styggdyre ja,men det fortener jeg til jul :=) vi hutrer oss tilbake til bilen og kjører.

Dovrefjell,vi måtte stoppe,vi bestemte oss for att her skulle vi gå fjelltur,opp til Snøhetta utsiktspunkt,det var utrolig mange som gjorde det samme denne søndagen små og store og det var faktisk fin temperatur å gå i

ikke alle som brukte beina,det var mange som gikk over fjellet på hesteryggen

oppe på utsiktspunktet,kan det bli bedre

for dem som vil varme seg er det bare å sette seg inn i huset,fyre i ovnen og nyte utsikten gjennom svære vinduer,og det var rimelig fullt inne denne dagen.vi gikk ut,jeg hadde en drøm om å få et glimt av moskusen,dei holder til her i fjella,og er en heldige kan en se dem fra huset her,vi gjorde det en sommer

vi snur,vi skal videre til Dombås,har som mål å spise middag der ilag med en bror av min mann med famile,dei er på tur og skal forbi dei også.

Det er på vei ned vi blir stoppet,en ung kvinne ber oss gå utom løypa viser oss hvor for langs stien beiter 2 moskus i noen busker bare 15 meter fra stien,det var ikke store omveien,men med snø langt opp på leggen var det en prøvelse for en vonde ankel,møter en ung dame til,hun er politi og hun er streng,og noen gikk rett frem uten å lytte til påbudet om å gå rundt dyrene,dei fikk kjeft av politi,en leker ikke med moskus.Jeg har heldigvis kamera og zoomer,gleden var stor da jeg kom hjem og såg att bilde ble klart og fint

det er svære dyr,og dei springer fort,60 kilometer i timen,så du kødder liksom ikke med disse,hvet ikke hvor nære jeg er,men kanskje ca 200 meter

for meg ser det ut som en stor og en mindre,dere ser den store skyggen bak buskene ,kan jo ha vært mor med barn,ja ja vi måtte gå videre,det kunne blitt vel spennede ,politidamen måtte på vakt,hun som var igjen for å prøve å få folk til å gå utom stien hadde et stort ansvar,hun kunne ikke være på begge sider,en familie med 2 små barn med akebrett nermet seg,hun måtte springe gjennom snø så barna ikke akte seg rett på dyrene,vi gikk videre og vi advarte alle som var på vei oppover ,men du verden for en opplevelse da

vi traff familien,vi spiste middag på Dombås og vi måtte videre

over Strynefjellet

vi kommer til Grodås,natten senker seg,vi er trøtte men vi har hatt en fin helg,en vakker og spennede søndag,det tok oss 11.5 timer å reise hjem,godt å komme inn dørene,hva dagen i dag vil bringe får vi se,fin skal den bli iallefall :=)

Ha en fin dag dere også da

 

11 kommentarer

Siste innlegg