seinsommer er en god tid

God morgen.Ja det er denne tiden da alle vi som liker å høste fra naturen eller hage koser oss litt ekstra :=)

Dere som kjenner meg hvet jo att jeg liker å lage mest mulig fra bunnen av og jeg bruker alt jeg høster og sår .

Nå kommer jeg nok til å begrense meg litt i år,men litt blir det uansett.

Den siste uken har jeg plukket villbringebær

jeg pluker bare en liter i gangen og i år dropper jeg alt styret med å koke sylta,jeg drysser bare på litt sukker og bittelitt frysepulver,så rører jeg det med en skje ,det er fort gjort og lite oppvask :=) og mye friskere på smaken

når en rårører på denne måten trenger en ikke så mye sukker heller,så er det bare å putte begrene i fryseboksen.Jeg trenger ikke alt jeg plukker selv,så et par av litrane har jeg gått opp til min svigermor med :=) hun setter pris på det.

Hadde ikke planer om å bruke så mye rips i år,men mannen ville ha litt gele,så det skal han få har laget litt og vil lage litt til i dag

når en lager gele slipper en å renske alle bærene ,sånn sett sparer jeg meg for masse jobb

når jeg fyller glassene med kokende sylte/gele skrur jeg på lokk som jeg på forhånd har kokt,så snur jeg glassene opp ned,da blir dei hermetisk lukket og kan holde seg i flere år,men renner det litt ut er det ikke tett og jeg må tømme innholde og prøve på ny :=) men det bruker skjelden å skje.

i går kveld gikk jeg en tur rundt garden,

litt av planen var å se om jeg såg sopp,ja jeg elsker å plukke sopp.Da noen allerede har lagt ut bilder av fine matsopper ,ville jo jeg se om jeg også fant,men det var sørgelig lite,en stakkars sopp fant jeg

en stakkars rødskrubb,den er lett å oppdage med sin vakre teglfargede hatt den var fin og uten mark så den ble med meg hjem den da :=) stekte den og i dag skal jeg ha dei stekte bitane i en eggomelett til lunch :=)

godt jeg fant svært masse sopp i fjor da,særlig steinsopp jeg tørker steinsoppen og da kan den stå seg i opptil 10 år ,så jeg har da sopp om det skulle bli en laber sesong  år.

Vel da jeg kom ned igjen i går kveld lyste flere soler mot meg

solsikkene har begynt å blomstre,er så glad sneglene ikke rakk å spise opp alle da dei var små og sårbare :=)

Nå skal jeg bake ut noen brød før jeg rusler en tur ut i hagen og plukker rips til meg og min svigermor :=) det er opplett ute men tåke i fjella,men så lenge det er tørt er jeg fornøgde :=) ha en fin dag da

10 kommentarer

Siste innlegg