søndag og mye aktivitet i bygda

I sommermånedene er det gjerne litt forskjelligt som skjer her i bygda,i går var en slik søndag :=)Bakketun er det tunet med flest bevarte gardshus på sunnmøre,der har eieren forskjellige opplevelser hver sommer,i sommer er det nostalgia som er tema og det er litt forskjellig å se,vi har jo vært der med det samme sesongen åpnet men tok alikavel turen igjen i går,eieren ville se kufjordkofta ferdige ,er tross alt hun og ei til som har skapt kofta ,men ikke sett den ferig i disse fargene ,testkofta hadde litt andre farger,så dagen startet med det besøket

vi ruslet litt på tunet og tittet inn i husene ,det er der det er litt utstilling

vakre vevde tepper

nydelige malerier

kreativ gjennbruk

kufjordkofta,er jo herfra den kommer og maleriet viser hvorfor kofta har fått det navnet,det er fordi kyr ble fraktet med båt over fjorden til sommerbeite før i tiden

denne genseren er det andre plagget som hjørundfjordstrikk har designet,den skal lanserast i september tror jeg ,mønsteret et tatt fra et vevd sengeteppe som ble vevd her på Leira

et kakestykke og en kopp kaffe før vi kjører videre,og ja jeg gaflet i meg halve stykket før jeg kom på å ta et bilde

vi kjører hjemover men stopper ikke hjemme,vi kjører til Viddal der vi skal følge en reise fra gammel tid,følge reisen til båtbygging

det er museet på sunnmøre tror det var det iallefall :=) som hadde tatt museet med ut der historien om gjennstandene stammer fra,

det dere ser her er innvendig i en båt,en megalang trebåt som fraktet kyr over fjorden,så lang att jeg ikke fikk hele med på bilde

når vi var ferdige med båtane ruslet vi opp i bygda,der er et gammelt men godt bevart hus som vi fikk komme inn i ,det var bare helt fantastisk,det er i privat eie og brukes som fritidsbolig så jeg tok ikke bilder,bortsett fra ett i kjelleren,jeg spurte om lov og fikk lov å legge det ut på bloggen :=)

 

dette rommet hadde opprinnelig bare en jordkjeller,og eierne hadde forvandlet det til en koselig kjellerstue/soverom med innebygd seng i ene enden og peis med sofagruppe i den andre enden,tenk å få være gjest i dette huset da og hele huset var i den opprinnelige stilen som da huset ble bygget

vi rusler ned til bilen igjen ,dagen var varm tåka som vi våknet til hadde trekt seg tilbale,vi kjørte hjem og tente opp grillen ,vi ville holde fast på den fine dagen ,etter middag ble vi invitert ned i rorbua på en kopp te,en fin avslutning på dagen :=)

Da mannen hadde funnet senga tok jeg en liten leserunde på bloggen ,så kommer mannen og sier jeg må titte ut av vinduet ,det var mørkt ute,men vi slo av lysene inne og ute hadde vi utelykta på ,så med mobilen tok jeg et bilde gjennom vinduet,ikke et godt bilde,men dere ser hva vi har i hagen når mørket siger på

kattugler,ikke mindre enn tre stk ,ser dere på marka ser dere en som står der også :=) jeg tror dette er årsunger som er med ut for å lære å finne og fange mat selv,

jeg zoomer inn på mobilen så bilde blir grøtete,men dere ser kattuglen hi hi ,vi sitter faktisk i sengen og ser på den for dette er rett utenfor vinduet vårt ,skal få mannen til å henge opp viltkamera,kanskje vi kan få noen fine bilder :=)
ute er det tåke ,men jeg skal nok lage meg en fin dag i dag også alikavel

8 kommentarer

Siste innlegg