ta vare på sommerens grøde

her hos meg går ingenting til spille ,jeg høster alt i hagen og foredler det til glede for alle som er innom mine dører utover høsten og vinteren :=) i dag var det ripsbæra som ble plukket og siden sola skinte og var varm og god plukket jeg likegodt alt som var igjen i buskene

det ble en del bær

jeg hadde planer oom å lage saft av det meste ,gele er godt men da må bære høstes før dei er helt modne for å stivne,

men det er godt med flere smaker  saften og solbær er en favoritt ,gikk til fryseboksen for å hente det jeg hadde liggande der men jammen fant jeg mer en solbær,jeg fant både moreller og sviskeplommer og i tillegg tok jeg litt rabarbra og svarthyllebær,jeg opp i gryta med alle bær

det ble en skikkelig god saft og ennå måtte jeg fryse ned litt råsaft som jeg kan koke opp med sukker seinere :=)

medan safts saftet seg vasket jeg gulv for det hadde jeg ikke gjort til helgen ,alt dette gikk helt fint ,men da safta skulle på flasker og oppvasken etterpå skulle tas ,ja hjelpes da svetta eg ,no sitter jeg her nydusja ,kjøkkenet er ryddigt og reint jeg har ikke mer å høste i hagen annet enn squash etterhvert som dei modnes ,men det hakker jeg bare opp i salaten ,grønnkål og bladbede likeså så det er ikke noe stress,nå kan jeg slappe av for i år har jeg heller ikke noe å sylte for plommene uteble i trærne :=)

i morgen tror jeg att jeg bevilger meg en lat dag der jeg ikke gjør noe spesielt :=)

26 kommentarer

Siste innlegg