innhøsting

Det er mai og det er varmt hele 26+ og da er det i tilegg skyet ute og vinden blåser en deilig varm vind.

Dagen har vært fin,som sagt det er varmt naturen kom som en eksplosjon og i dag begynte jeg årets første innhøsting:))

 Det er tid for brennesle:))

10 liter med små blader,men om dere skal ut og høste så husk hansker:)det må være gummi ellers stikker det gjennom stoffet

Klar til skylling og forvelling

Ferdig forvellet og krympet til 1/4 av volumet

Fordelt utover 2 brett før nedfrysing,da er det lettere å bryte fra passe mengde senere.

Men vi må ha fersk suppe i dag:))

Litt brokoli,en gulrot,en potet en sjarlottløk,gressløk fra hagen,løpstikke fra hagen kan også bruke sellerirot da løpstikke smaker selleri:) og en god porsjon forveller brennesle.

Jeg kokte dette med kjøttbuljong salt og pepper silte og moste med stavmix etterpå spedde eg med kraften til passe fylde:))

Denne suppen var himmels god:))og det er ikke en overdrivelse

Vil dere ha en luksusutgave ,tilsett litt fløte og et hardkokt egg velbekommen.

Fikk lyst på noe søtt også i dag:))

Et par stilker rabarbra et halvt eple og noen rosiner:))litt sukker og potetmelsjamning,jammi:))

Til dette serverer jeg en liten skvett med melk:))

No vil nok min kjære synes att dette ikke er nok mat for en arbeidskar:)så jeg skal lage til litt fiskekaker også.

Håper jeg har fristet dere litt:))i år vil jeg henge brennesle til tørk også så har jeg litt krydder til pizza og suppe eller en te om jeg vil rense kroppen for avfalstoffer

15 kommentarer

Siste innlegg