Hva skjer?

Jeg lurer på hva som er i ferd med å skje.Det har alle tider vært ett rikt fiskeliv her inne i Hjørundfjorden,da tunnelen mellom Bjørke og Leira skulle byggast var det noen som protesterte mot plaseringen,det medførte jo fylling i sjøen .Der det vart fyllt opp med masse var det normalt godt fiske.

Iettertid ser jeg att fisket er like bra,kanskje bedre for nå dukker det opp arter jeg ikke har sett så mye av langs med land.

Vi har i tillegg til fiske et yrande fugleliv,på land har vi all verdens sorter og om sommeren dukker det opp forskjellige arter med måser i stort anntall.

I går oppdaget jeg ett merkelig liv på fjorden,siden min mann var nede med båten reknet jeg med att han hadde observert det også.

Vel hjemme kunne han berette att det var en flokk med fugler som var mer under vann enn oppå.

I dag kunne jeg se att det var liv igjen,nyskjerrig tar jeg med fotoapparat og rusler ned tilsjøen:))men siden disse dykkerane liker seg så godt under vann blir det ikke lett å få ett bilde.Men jeg greier å zoome inn et par da


Hva i all verden er det for slags fugler som har innvadert fjorden vår?er det alke?dei øverste likner synes eg da
og det nederste ligner på en lunde bortsett fra att nebbet er mørkt,uansett så er dette nye fugler her inne.

Litt andre arter fikk jeg også knipset i dag

En hegre:)

Tjeld

linerle

No kom guttene og dei kunne konstantere att det var lundefugl og alke,nebbet var orange og ikke mørkt som jeg trudde.En fantastiske opplevels å se slike fugler her inne

4 kommentarer
    1. Takk for alltid hyggelige kommentarer.
      Det er veldig artig å følge med på dyre- og fugleliv, spesielt når man får se nye arter. Skulle ønske jeg var like flink som deg til å fange dem med kamera.
      Ha en riktig fin mandag.
      -klem-

    2. Må bare bukke og takke for bilde av min yndling Hegra :0)
      Den nye innvandreren din likner jo på ei alke, men du får prøve å komme nærmere.
      Klimaet forandrer seg fra år til år nå så vi vil nok fortsette å oppdage nye arter på nye steder

    3. Det er ikke alltid at dommedagsprofetene får rett, heldivis.. Fugleelivet ved sjøen er fascinerende. Ute hos oss kommer det av og til ei havsule eller to. Skal prøve å få et bilde av den en gang. Flott å se på når den stuper etter fisk. Ha en god dag.

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg