50 års fest

God morgen kjære venner.

I går fikk vi en nydelig dag med så blå himmel som en kunne ønske seg:))

Tussa kraftstasjon hadde 50 årsjubileum.Selv om jeg nå har tilhørt bygdafolket i over 30 år så har jeg ikke vært inne i stasjonen før,ja der inne hvor dei faktisk produserer krafta vår:)

En 16 seters minibuss kjørte grupper innover i fjellet,vel inne i hjertet var der folk som villig vekk fortalt det en ville vite angåande kraftproduksjon g utbyggingen.

Jeg ble virkelig overasket da jeg kom inn i det rommet,en forventer jo bare å se ett rom med svære grå turbiner og grå betongvegger,eller gjør en ikke det?

Her inne i bygda vår var det alt annet enn grått og trist,det var varmt og fargerikt

rosa,lilla og lyseblått,veggane var nydelig murt opp i varm teglstein,i annledning dagen hadde dei også fått laget svære bilder fra annlegstiden og dekorert alle veggane

ett av bildene,3 søte kokker som var oppe i fjellet og lagde mat til karane,spredde godt humør og stelte sår om det trengtes.

Jobben med å lage kraftstasjon for 50-60 år siden er bare å beundre,med livet som innsats strevde dei i et ekstremt farlig arbeidsmiljø for lille 4,70kr timen

Vel ute av fjellet fikk alle som ønsket det en fin tskjorte med 50års logo på,varme sveler,kaffe brus tvist og en hyggelig prat i sola.

En gest til veteranane med følge som var med å bygge stasjonen hadde tussa leigd en helikopter ,den fraktet alle disse heltane opp i tussedalen til tussavatnet der vannet til krafta kommer fra,her har tussa en hytte og det var fraktet opp noe søte kokker for anledningen som stekte vafler og kokte kaffe til gjestane.Kun 4 ble fraktet i gangen så det vart mange turer på helikopteret

svigerfar var en av heltane som jobbet under dei farlige forholdene i fjellet,så vi sendte svigermor opp i helikopteret:))

Så jeg tok med svigerinna mi og et par svogere som hadde kommet for å være med på festen hjem ,det var jo et par timer før kveldens festligheter skulle ta til.Hjemme stekte jeg karbonader og lagde salat til mine gjester,og siden det var så fint vær kunne vi nyte maten ute:))

Da sola gikk ned trekte vi inn,og her gledet ene svogeren minn oss med litt trekkspill:))

På festen var det ca 200 personer,her fikk vi høre dei utruligste historier fra arbeidet med å bygge kraftstasjonen,det var et arbeid det står respekt av.Hadde dette vært i dag hadde anlegget blitt stengt på dagen:))ja for mangel på alt som heter sikkerhet

Under dette arbeide gikk det med 11 liv,det var derimot ikke arbeidet som tok dem men snøfonn,samtidig fikk vi vite att karane hadde bedt fadervår flittigt da dei trudde att deires tid var komen,det forteller alt om hvordan arbeidsforholdene var på den tid.

Etter att vi hadde fått høre den utrulige historien fra anlegstiden var det duket for middag som bestod av hjortegryte så fulgte det litt trekkspillmusikk fra min svoger før vi fikk servert kaffe og marsipankake.

Så kom tiden til fri prat levande musikk og dans for dei som ønsket det.Det var en svært hyggelig dag som varte til 01.30 natta.

I dag var jeg alikavel tidlig våken:))jeg har kokt kaffe og laget eggesalat,fyrt opp i peisen og ser ut på en like blå og fin dag som i går.

Jeg hvet ikke hva dagen i dag vil bringe men jeg har iallefall lyst på tur:))

Endten en biltur eller en fjelltur,vi får se hva jeg greier å lokke min kjære til:))enn så lenge er det vist bare fruen i huset som er morgen fugl etter å ha tilbrakt halve natten ute:)

ønsker alle en deilig søndag

 

9 kommentarer

Siste innlegg