Rugboller

Da har eg bakt rugboller og dei vart ganske ok synes no eg da:))

oppskrifta måtte jeg gjøre om på da eg ikke hadde alle ingrediensane

1 liter lunkent vann—jeg brukte nesten 2liter

100 g gjær

4 dl havrekli —jeg brukte havregryn

2 dl speltflak—jeg brukte havregryn her også

4 dl grov rug

1 dl linfrø

ca 18 dl fin rug

75 g smeltet margarin—-jeg brukte maisolje

1 ts salt

1pk anisfrø

3,4/1 dl mørk sirup

 

Deigen virket tung og var litt klissete,så jeg fuktet hendene med vann da jeg trillet avlange boller i hånden

deigen måtte heve lenge,og 30 min etter att eg hadde  formet bollene

stekte dem ca 12-15 min på 225 grader

Dei vart slett ikke tunge men lette og god,anisfrøa kan en sikkert utelate om en ikke liker smaken,selv syntes jeg att det ble en fin mild smak på bollene,så nå gjenstår det bare å se om min kjære svoger vil like dem:))ja for hvos ikke får det bli havregrøt kokt på vann og rug knekkebrød på ham:))

8 kommentarer

Siste innlegg