hei kjære venner

Endelig har vi litt kontakt med verden utenfor Leira igjen:))

Vi har hatt besøk av Dagmar,det resulterte i att vi var uten strøm,telefon og internett første døgnet,først nå fikk vi tilbake internett men er fortsatt uten telefon,ja noen få er fortsatt uten strøm også.

Det var mye herjing langs naustrekkene her i bygda og mange naust ble dørlause.

Vi eig to naust,alle dørene var låst men ble brutalt revet opp og ene døra forsvant,ja ene båten også,det var svogeren min sin,en liten trebåt.Jeg har en øien båt og den hadde tenkt seg på tur den også,men heldigvis ble det oppdaget i tide

her ser dere båten min som er på vei ut

Det måtte noen forsterkinger til på løde og silo også ,for noen av stolpane som bærer knekte.Min kjære og sønnen har med andre ord hatt hendene fulle med bergingsarbeid.

Muren som Ørsta komune så fint murte foran ene garasjen vår kolapset:(

Denne jobben må nok komuna ta igjen før hele huset går med

Jeg har vist dere bilde av et gammelt kvernhus langs elva,da komuna flyttet elven ble det bestemt att den ikke skulle rørest,vel no har også den blitt historie

I dag har jeg gått tur til Viddal,her var mye vei svekket

Men det gikk ikke liv,vi lever og har det bra tross alt men jeg håper Dagmar holder seg borte nå,kan ikke si det besøket var noe særlig å ha nei

18 kommentarer
    1. Uff det var ille, spesiellt at det flotte kvernhuset du viste bilde av tidligere og muren ved garasjen. Har tenkt mye på deg de siste dagene, men regnet med at du dessverre hadde besøk av Dagmar.
      Godt at alle er vel med dere og naboene :))
      Klem

    2. Sirdalsrypa:ja det var trist å se kor dagmar har ødelagt,alikavel er det småtterier hos oss når vi ser dei store ødelegelsane på nyhetane.
      Da vi reiste heim fra familieselskap 1 juledag var ørsta sentrum avsperret,vi fikk vite att en bensinpompe var revet opp med roten og fløge bortover,nei uff dette har vært mye vær

    3. Ser ut som Dagmar har tatt for seg her ja og rotet til skikkelig. Så bra det begynner å ordne seg litt igjen, kjipt uten telefon, men man kommer jo langt med nett.
      Ha en fortsatt fin kveld og romjul likevel.

    4. Tenkte meg at dere var rammet siden det så brått ble stille fra deg. Her ble vi heldigvis ikke rammet så veldig. litt knekte trær og knuste glass på drivhuset, Naustet har vi ikke sjekket ennå.Strømmen kom tilbake på natta, det er fordelen med å bo litt mer sentralt

    5. Tove:ja her har dagmar rota godt,heldigvis var det bare nausta som fikk medfart og ikke bolighusa,no fikk vi igjen hustelefonen også:)det er ip telefon som går via nettet,mobilane derimot er fortsatt ute.Men vi koser oss og har det godt og varmt inne og mat nok:))

    6. Det ante meg at noe hadde skjedd der hos dere, siden det gikk så mange dager uten at du gav livstegn fra deg. Godt at det “bare” er materielle skader og ingen personskader. Leit med alt som blir ødelagt er det selvfølgelig uansett. Huff, for et oppryddingsarbeid.
      Håper dere får en roligere avslutning på julen, og at denne blåsten holder seg unna ei stund nå.
      Klem.

    7. Tenkte meg nok at du bor midt i nedslagsfeltet for Amanda. At du fremdeles er uten telefon er bare et resultat av sentralisering. Nå hørte jeg nettopp at fødeavdelinga i Nordfjord var stengt under stormen, igjen et resultat av sentraliseringspolitikken som føres i dag. Godt at det gikk bra med dere, men vi bør reise oss mot politikken som idag føres, og som litt etter litt vil utarme distriktene. Ha en fin kveld.

    8. godeogvondedager:Jeg er enig i det,men vi lever og huset vårt står.men det blir mye som må restaurerast når min kjære får tid til det,dei siste to dagane her gått med til førstehjelp på div bygninger og i morgen må han på jobb og hjelpe andre som helt sikkert er mer rammet enn oss

    9. funderier:ja hadde en bare vist hva slags politikk som må til for att bygdene skal få det litt enklere,men men husa våre står og vi har det godt:)så fikk vi en gyllen anledning til å pusse opp igjen naustet :))

    10. Huff a meg,dette var et ille besøk og få,har tenkt på deg når jeg hørte om uværet.Godt det “bare” er materiele skader selv om det er ille også.Naturkrefter er voldsomme krefter som setter spor etter seg.

    11. Hei Connie:) Ja har skjønt at det har gått hardt oppe hos dere,for det ligner jo ikke deg og ha slike bloggfrie dager så lenge,,uff dette var en meget sterk og sint dame denne Dagmar. Men er enda godt at ingen ble skadet i været,,og at huset står solid,,er jo det beste. Men blir jo mye opprydding for mange,er trist og se alle bilder og filmer vi har sett på nyhetene om dagene nå. Er mange som har fått hard medfart på eiendommer og veier som har rast ut,,,,så er nok glad for og bo som jeg gjør her nede nå. Håpe at det værste været er over for denne gangen. Fortsatt god romjul og er godt du har det du trenger en så lenge:))

    12. Hobbystua:hei Marianne.Ja dette var nok ufrivillige bloggfrie dager:)men naturkreftene kan vi ikke rå over.Så får vi håpe att det blir kraftig linjerydding etter dette så vi slipper å misse telefon og strøm som nå flere ganger.Ha en fin dag du også

    13. Huset på landet:ja her har vært vær,såg på nyhetene i går den stakkars damen som fikk revet bort huset sitt inne i Oldedalen,jeg er evig takknemlig for att det bare gikk utover naust og andre uthus hos oss og ikke bolighuset

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg