EGESKOV

God morgen:)jeg kan ikke få sagt kor godt det er å våkne i egen seng,tenk om en kunne tatt den med på ferie hi hi.

Ute er det skyet og foreløbigt 14+,alikavel synes jeg det er en herlig morgen og friskt ute.Jeg føler meg lettere i topplokket i dag så det er mulig jeg rusler meg en tur i dag.

Men no vil jeg ta dere med til Egeskov slott :))

En dag i uken er slottet oppe til 11 om kvelden og vi ville selvsagt få med oss den opplevelsen så da møtte vi opp litt ut på ettermiddagen:))

Egeskov ligger på Fyn på et sted som heter Kværndrup ikke langt fra Odense.Dette er også et slott som er bebodd den dag i dag,men det stod ikke noe om fotografering forbudt så litt bilder fikk jeg tatt inni slottet:))

slottet inneholder 10 forskjellige museer og det nyeste er en vandring i kleskoleksjonen som ble funnet på loftet på slottet,og inneholder klær fra dei fineste motehusene i Paris fra ca 1850 til 1900

Her ser dere et antrekk som tilhørte en liten pjokk,det var så lite att barnet kunne ikke vært mer en 1 år gammelt:)

dette er en uferdige brudekjole som ble sydd til en barnedronning da hun var bare 15 år gammel.Men kjolen ble aldrig ferdigsydd siden den unge dronningen ikke likte kjolen,så hun gav den til kammerpiken sin.

ett av dei mange soverommene som var i bruk,kjolen var brukt av den unge damen som bodde på dette romet:)

et annet soverom som også viset ett av dei mange flotte lintøyskapene

flott interiør,her et veggur

Iett av rommene stod et dukkehus,det er verdens største dukkehus som inneholder 3000 deler.Byggmesteren var Sir Nevile Wilkinsonog det tok ham 15 år å ferdigstille dukkehuset.Det var hans datter som bad om å få laget et dukkehus til alle di små alfer hun hadde sett ute i hagen:)

No var det ikke lett å få tatt bilde av dukkehuset som var enormt stort og inne i et glassrom,men jeg tok ett så dere får et lite intrykk

som dere ser ble det for mye skin i glasset ,men detaljene var helt unike.

et lite utvalg av vaskefatene og potteene som ble brukt på slottet

På loftet hadde dei laget et eget museum over alle lekene som hadde vært i bruk,dei var sett inn i bobler som han bortover rommet

på den andre siden av loftsrommet var en utstilling over porselen og kjøkkenartikler som tilhørte slottet

litt fra hagen tatt fra loftsvinduet:)men no får vi bevege oss ut i hagen

velkommen til urtehagen:))et rom for nytelse og ro

i urtehagen var det rom for annet enn urter og blomster også,her formerer kaninene seg fritt som dei vil:)

der var et stort utvalg av fugler i bur

men en kunne jo saktens rusle en tur ilag med en påfugl også:))

konkuranse på vannet

med fjernsturte båter:)

show på uteplassen

hils på en jaktfalk

kjøretøy

syketransport hmmmmmmm

en kvinnebil:)skikkelig Dollt Duck stil

Egeskov hadde et museum som alle bilglade gutter ville elske ,her var allt som kunne å trille utstilt

sykler,biler,campingbiler,helikoptere,motorsykler,ja endatil fly:)

Der var flere hundredevis av dukker fra alle epoker,kjøpmannsutstilling tidligere tider og der var klatrepark hvor en kunne gå fra tre til tre i hengebruer 15 meter over bakken.

Vi tok oss frihet til kos:))

men denne kosen trenger mage,min ble litt for liten:)så jeg maktet ikke hele nei da isen består av 3 kuler,softis,guff(noe veldig søtt noe)og sjokoladebolle:)med andre ord et helt måltid.

Vi gikk i labyrint,ikke den største for den var stengt alikavel stor nok for jeg fikk en smule panikk for ikke å komme meg ut igjen:)

men det gikk greit:)vi kom ut igjen.

Etter en flott dag på Egerskov ble dagen avsluttet med brask og bram:)

Om dere ikke er lei turen vår ,så heng på i neste innlegg:))

ønsker alle en deilig dag

8 kommentarer

Siste innlegg