Gammelsaltet sei

For noen år siden lærte jeg hva gammelsaltet sei er for noe.

Det er rett og slett sei som ligger i grovsalt 1-4 år.Jeg har brukt å filitere min fisk men leste på nett i går at fisken skal ligge 7-8 timer før den blir sløyet slik at blodet kan sette seg i kjøttet.

No har eg fått spørsmål om eg kan legge ut bilder :))siden det skal være dagens middag kommer her bilder for ja jeg har allerede laget den nå på morgenkvisten :))

Vanligvis koker jeg fisken og serverer potet,gulrot og ertestuing til og gjerne litt stekt bacon på toppen.

I dag hadde jeg lyst til å prøve en litt annerledes måte å servere fisken på,har jukset litt :)men det kommer jeg tilbake til

nå har fisken min ligget i salt ca 3 år,vanligvis ville jeg vannet den ut i 2 døgn men leste på nett i går att etter 3 år begynner fisken å misse saltinnholde så jeg tok kjangsen og lot fisken ligge 1 døgn i vann (bytt vann underveis )

Fisken skal småkoke 15-20 min

Jeg rensket fisken etter koking

og så rensket jeg og delte i skiver noen poteter fra i går

legg et lag fisk i en ildfast form

så et lag poteter (kanskje aubergine om dere går på lavkarbo)

så et nytt lag fisk

så var det dagens juks :))en pakke ferdigkjøpte fløtegratinerte poteter :))men selvsagt er det mye bedre med en god hjemmelaget fløtesaus.Ja ja jeg juksa iallefall

dryss over et lag med revet kvitost

og gratiner i ovnen på 225 grader,til dette skal jeg også servere kokte gullrøtter.

Håper maten vil smake :))det lukter iallefall godt her i heimen

9 kommentarer

Siste innlegg