Merkelig

Må vise dere noe jeg ikke har sett før,som jeg skrev i går så var jeg på jakt etter gode matsopp .Jeg gikk til en skog rett ovenfor badeplassen vår for å se om det var noe spennende der.Spennende var det for skogbunnen var full av tennisballer

dei poppet opp overalt,det første som slo meg var røyksopp men da jeg tok borti en så var det noe merelig med konsistensen

jeg hadde med kniv og skar av en som minner om en trillrund tennisball.Noen hadde begynt å sprekke og innholde var en tykk seig masse som liknet på stiv aspik.

Etter å ha lett lenge og vel på nett fant jeg ut hva dette er :))

Det er et egg og inni egget utvikler det seg en stanksopp,når egget er modent sprekker det kvite skallet og opp vokser en somm som stinker åtsel og den lukten kjennes på 20 meters avstand.

Det finnes en dvergstanksopp også og den er rødlistet og skjelden,om dei jeg fant er den skjeldne sorten eller ikke kan jeg bare finne ut om jeg tar en ny tur når soppen kommer frem.

Vi får se er det dvergstanksopp vil der være lukt som kattemøkk,kan ikke love att jeg orker det :))

og disse soppene skal mann selvsagt ikke spise selv om egget på stanksopp er spiselig,det hadde jeg ikke orket usj det var jo ekkelt å ta på dem og tanken på hva som utvikler seg inni får meg til å grøsse 🙂

10 kommentarer

Siste innlegg