Vitaminer til vinteren

Medan jeg har sittet pal i gostolen og sett på strikkekonkuranse så har min kjære vært ute og gått tur i utmarka,han tok en ny runde ut etter middagen men med en pose under armen denne gangen :))

Han høstet vitaminer til vinteren :))

villnyper er proppfulle av C vitaminer og det samme gjelder svarthyllebær,og hjem kom han med en bra fangst

nypene er kjempegode til marmelade også,men disse blir tørket det samme gjelder svarthyllebæra

en grei måte å ta vare på naturen,det tar liten plass og en kan bruke det til forskjellige godsaker i vinteren:)

tørka nype kan en koke senere i vinter,nypete,nypesuppe eller nypepurre bruker jeg å lage,koker bæra og siler dem etterpå.Hyllebæra har jeg ikke tørket før men tenker att dei fint kan brukes på samme måte,koke dei tørre bæra,sile dem og tilsette sukker og krydder etter eget ønske:)jeg liker hel kanelstang og nellikspiker i 🙂

Har dere ikke prøvd dette før så anbefales det på det sterkeste :))mmmmmmm:)

12 kommentarer

Siste innlegg