Mljet

jeg sitter her og venter på att mannen skal komme fra jobben ,potetene koker og resten står i ovnen,da kan jeg like godt ta dere med til Mljet.

øya Mljet er den sørligste og østligste av dei store øyane i Adriahavet og den har vulkansk opphav.

I 1960 ble det anlagt nasjonalpark her,noe vi skulle få besøke før turen går videre til Dubvronik.

Denne dagen var varm ,og endelig kunne jeg nyte dagen i litt lettere bekledning

Denne dagen fikk vi endelig en skikkelig spasertur,veien gikk først gjennom en skog før vi fulgte stien langs et vatn.Som jeg skrev tidligere så ble jeg solbrent på bringa,men jeg mente jeg hadde lært for nå var huden godt innsmurt med solfaktor 35

det var utrolig vakkert her,og se den nydelige fargen på vannet ) her skulle vi vente på en båt som skulle frakte oss over til en liten øy hvor der var et gammelt kloster ,men det var mye festlig å se på medan vi venta

som slike små skapninger som pilte like fort oppover som nedover

så kom båten og vi skulle ha en liten sightseeing

her er borga eller klosteret vi skal besøke,i dag er det kun en resturang der og en liten souvenir butikk

oliventre i full blomstring

det blir ikke mange bilde på dere for jeg har vist litt for mange av gruppa på bildene og dei er ikke like greie å legge ut her ) men vakkert var det her

det begynner å varme på bringa og på turen tilbake prøver jeg å holde for bringa med hånden min

vi har kommet tilbake etter minibåtutflukten,men vi ble satt i land på et annet sted ,det gav oss en lengre spasertur tilbake til båten vår,men jeg kunne gått der i timesvis,det var bare så utrolig vakkert

granium store som små busker )) men jeg har da 30 stk selv i drivhuset mitt,noen store og noen nysette stiklinger,og jo større potte jo større blir planten selv her hjemme )

disse lange skuddene er grein til agave sin blomster,om den hadde blomstret ferdig eller skulle blomstre hvet jeg ikke,men se for en størrelse,vi fikk vite att det kunne gå år mellom blomstringen

så var vi tilbake til båten vår,og som dere ser ligger det tre båter inn til hverandre,noen ganger var det 5 og vi måtte gå gjennom alle til vi kom til den båten vi tilhørte ) nå var det lunch ombord medan vi seilte videre til Dubvrokin

dette cruiset var innkludert frokost og en 3 retters lunch ombord hver dag,middag måtte vi kjøpe på land,men sjekk lunchen denne dagen da,hele blekksprut,husker ikke første rett ,men for oss hvar det en middag i seg selv,så kom dette før vi avsluttet med desert.

Ved vårt bord var jeg den eneste som spiste opp all maten,kan ikke si det var supergodt,men ikke direkte vondt heller,blekksprutene var fylt med en masse laget av blekksprutarmer,blekksprutblekk og små miniblekkspruter + noen bittesmå krepedyr,dette var malt til en kjøttfarse,tror det er første og siste blekksprutmåltid på fruen her )

Nå kjenner jeg att bringa har vært i sola selv med høg solfaktor,det gjør vondt inn til benet,det svir,brenner,gjør vondt ( ei i følget var hjelpepleier og jeg fikk beskjed om å dekke meg til og ikke sole meg mer sukk,Det ble siste dag jeg kunne utsette bringa for sol,jeg fikk en såpass kraftig forbrenning att jeg var bittelitt hoven,jeg skala av ,det klødde og jeg fikk sår,og det endte med en tur på apoteket,og jeg er fortsatt ikke helt god igjen.

Ja ja ,jeg lærte noe,og det er å smøre seg før soling,ikke etter att en er solbrent )) husk det kjære venner.

20 kommentarer
    1. Tusen takk for nok en omvisning..Er så gøy å se! Håper du har noen bilder av selve båten også..er så spent på hvor stor/liten den er.. Det er en vond erfaring det der..og brenne seg..Men jeg har lært..og jeg smører meg også hjemme før jeg går ut..for å la det trekke inn..for å smøre seg I SOLA er heller ikke bra..Håper du ikke må slite med dette lenge..men ofte så blir huden litt mer sensetiv akkurat der..så høy faktor i sommer! Flotte bilder!! God middag!

    2. Ser helt nydelig ut og både vann og blomster er en sann fornøyelse og titte på:-) Men jeg trodde nå at du visste at en skal ta på solkrem når en er i solen,og selv om ikke den helt store varmen var der så tar solen mere i sydligere breddegrader en her hjemme. Får bare håpe huden din leger seg igjen. Men uansett er det fort gjort og bli solbrent. Blekkspruten så ikke så veldig appetittlig ut men flink var du jo som spiste opp maten din:-) Veldig artig og følge med her så igjen takk for en flott omvisning:-))

    3. Tusen takk for den guidede turen med flotte bilder :o)) Så mye spennende å flott å se på da gitt! Jeg tar ingen sjanse når jeg skal være ute i solen, og bruker 50 i solfaktor, både til ansiktet og resten av kroppen :o))

    4. Hobbystua: jeg er gammel nok til å burde vite ) men sånn er det ikke alltid jeg tenker fornuftigt .Huden blir fin igjen og såra gror fint,heretter skal eg være flink med solkremen hi hi.
      Blekkspruten kunne godt vært fritert da hadde den vært litt god i det minste,jeg synes det var litt som å tygge på brusk og det smaker jo ingenting

    5. Hei og god morgen. MAnge fine bilder her. Og kan tenke meg at du kunne tenkt deg å gå lenge i den blomsterprakten. Men bra det ikkje vart lengre enn det vart da. FOr du forbrente deg skikkelig. SOla der nede er falig på denne tida av året. Fortsatt ikkje høyest på himmelen og skarp. Men no har du jo lært får vi håpe.
      Eg sa det var mange flotte bilder, men den lunchretten såg ikkje fristende ut. Eg har smakt og liker godt fritert calamaris. Men det der nei takk. Man spiser med øynene også

    6. gretashobby: ja det var en nydelig tur så dagen var perfekt på alle områder ) jeg gikk med hånden for bringa hele tiden,tok den bort til ære for fotografen ) hadde ikke så mange kle som dekket meg,men i morgen kommer bilde av et kjøp jeg gjorde i Dubvronik og den dekket hele bringa ))
      Det var ikke mange i følget som spiste disse blekksprutene ,jeg var litt stirrig og tenkte det måtte ned om det skulle være vits i å skryte til dere hi hi,det var ikke vond smak men ikke gourmet heller )

    7. Etdiktomdagen: tusen takk )) ja det var et nydelig sted å være.Sliter med forbrenningen ennå ( fortsatt klør det litt men såra har grodd så her må de mye krem til i sommer og alltid en trøye som dekker litt mere )

    8. Så dumt du forbrant deg når det endelig ble fint! Men som du sier, vi MÅ smøre oss. Sol tar noe veldig der nede ved havet. Så fine bilder. Jeg drømmer meg tilbake til blomster, varme, firfisler og maten. Jeg liker frityrstekt blekksprut godt. Men jeg har smakt alle varianter.

    9. natheless: ja jeg kunne vært foruten den forbrenningen,men sånn ble det,jeg må bare bli flink til å huske krem uansett når eg skal ut i solen ) fritert blekksprut synes jeg også er godt,men denne varianten var litt som å tygge på brusk og ingen kulinarisk opplevelse,ellers fikk vi masse god mat så jeg klager ikke ))

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg