opptur og nedtur

god morgen,i går tok jeg en runde i hagen,det var på tide med en oppdatering fra grønnsakshagen min ) der må jeg si det er både oppturer og nedturer

jeg sådde mengder av grønnkål,både grønne og rødenoen inne i drivhuset og noen direkte i bedd,det spirte dårlig i drivhuset,men jeg fikk frem 2 planter av den grønnesorten,den røde spirte villig vekk ute og fiberduk kom over så kålfluene ikke skulle komme så godt til,men det var en nedtur å lette på duk i går,

2 grønnkål,og det er dem som kom til i drivhuset,men noe spiser på dem så om disse blir store hvet jeg ennå ikke ,dei røde som spirte villig vekk var borte alle som en ,hvor dei hadde tatt veien aner jeg ikke ,så grønnkål ble en nedtur i år.

Det gjelder gullerøtter også,sådde en hel pose,sommergullerøtter og jeg ser ikke tegn til spiring,høstgullerøttene kommer det muligens en 5 – 10 gullerøtter av ,det var ikke mange spirene der heller.

Vi løfter på flere duk

salaten derimot er en stor opptur,den er virkelig flott i år )) den røde er plukksalat og klar til å brukes,den lyse her er isbergersalat og er i ferd med å danne hoder )) dei skal få stå litt til

jeg tror det blir et rikt år med squash om jeg får frukt på alle 3 sortane får vi se etterhvert,men dei første blomsterknoppane er i ferd med å dukke opp == så her blir det noe

bondebønnanae vokser og det grønne dere ser mellom stilkane er dill )) for dill skulle vist holde uty borte fra bønnene så her blir det dill i massevis

i fjor hadde jeg agurkurt noe jeg ikke sådde i år,men den kommer villig vekk overalt hi hi ,mye har jeg nappet opp og kastet,her må en ha kontroll på hvor den vokser,men noen får komme og nå står den i knopp,det blir vakre blå blomster på som humlene elssker,både blad og blpmster har en mild agurksmak og den er fin i sommerdrikken

brekkbønnane slynger seg oppover og nå er pinnane for korte,hmmmm må finne på noe lurt her kanskje

neper og polkabeter,om det blir knoll får tiden vise,det er iallefall mye bladverk

må sikkert tynne litt her ja

jeg husker ikke navn på disse,men det blir gule og røde stilker ,nesten som rabarbra ) den forvelles til middag,har mangold også som er omtrent det samme,den kommer men har ikke kommet like langt

persille kommer

oreganoen som allerede er høstet og tørket har vokset seg stor igjen og er klar for innhøsting nr 2 ) her slipper vi å kjøpe pizzakrydder ,og det dukker vist opp dill her også ser dere )

det blir masse jordbær bare det ikke regner så alle råtner,har desverre måttet plukke bort mange brune

så konklusjonen er i grunnen positiv,det blir mye godt innenfor gjerdene her i år også,men det er mer på utsiden

jeg er den lykkelige eiger av et svarthyllebærtre og i år er førte år jeg får høste egne blomster og bær til vinterens beste safter ))

hylleblomstsaft er utrolig friskt og godt i varmen,en koker blomst og sitron sammen som får stå og trekke med sukkeret før det siles og has på flasker

Bærene koker jeg ilag med noen hele stenker av kanel og hel stjerneanis,bedre varm gløgg finnes ikke spør dere meg ))

Så er det slik att jeg elsker bringebær,den ville er den beste og vi har mengder rundt hele garden

og i år er det så mye som jeg ikke har sett på lenge,det kan gå mot et godt bærår i år ja ))

I tilleg blir det rikelig med rips,solbær,morellebær og plomme + epler jammen er det kjekt å ha et mangfall i egen hage .

Må ta med en yndling i hagen min også ,en maragonlilje,jeg simpelthen elsker den blomsten

og det er ikke bare jeg som liker denne som er en gammel sort som ofte fantes i gamle hager,nei her elsker humlene den også

med dette ønsker jeg dere en herlige lørdag ))

 

 

12 kommentarer

Siste innlegg