for et slit

nå er det jo slik att denne kroppen ikke er så glad i altfor mye bøying i hagen,men jeg liker å ha en pen hage ) den må imidlertid være lettstelt.

Det er noe jeg har jobbet mot i noen år nå,litt for hver sesong så blir det bra til slutt.

Stauder er vakre men akk så mye arbeid om en skal ha et vakkert staudebedd,da vi flyttet hit var det et megastort staudebedd på oppsiden av huset,den har krympet med jamne mellomrom,og nå fant jeg ut att siste rest skulle temmes.

det var rabarbra her også da vi flyttet hit,i tillegg til att jeg har spedd på med litt ekstra,men no hadde jeg rhododendron,stauder og rabarbra i en skjønn forening i ett bedd,og på oppsiden av huset vintergrønt,rhododendron og stauder i en salig blanding,høres det vakkert ut ?

lettstelt er det i allefall ikke

ved første øyekast kan det muligens se bra ut her

men går vi nermere så ser en att dei avblomstra staudene velter seg over det vintergrønne

i dag bestemte jeg meg for å ta tak i dette,jeg vil fortsette med duk helt ned og legge stein på,så kan jeg ha dei vintergrønne og rhododendron innimellom slik som det er oppom dette beddet )

her står rabarbraen et par små rhododendron og bak steinen noen stauder som blomstrer på hørsten.

Det første jeg gjør er å ta opp rabarbra,det ser kanskje ikke mye ut på bilde,men jammen var det 9 gode røtter + et par mindre,dei ble rensket for skvalderkål og plantet i grønnsakshagen,det ble en full stor pallekarm .

Så var det å renske jorda fri for ugress og skvalderkål før jeg begynte jobben med å spa opp en staude i gangen for så å plante den før eg tar den neste ) men du verden for et slit,og svetten renner,ja eg blir rett klissblaut,det er på tide med en pause,litt å spise og drikke og den våte trøyen blir byttet ut med en ny tørr.

Tenk om en staude kunne holde seg liten og nett ) men neida,svære røtter som fyller en halve trillebåre på hver plante,du snakker om slit ja.

en rhododendron blir tatt opp og trillet bort dit den skal få ny tilholdsted,men så kjem regnetjeg har 2 svære røtter som må i jorda og jeg ignorerer regnet,ibare singletten får jeg røttene i jorda før jeg setter trillebåra under tak og går i hus ) det renner av meg nok en gang,så her var det bare å hive seg i dusjen,for det er nok gravejobb i dag,armane vil rett og slett ikke mere,men det blir bra )) det får dere se når jobben er ferdig,nå ska eg bare slappe av,og nyte en kopp med te ))

8 kommentarer

Siste innlegg