en deilig søndag

Etter flere dager med øse pøse regn var det deilig å få sol i dag,ikke bare sol vi fikk sommervarme også,herlig.

Da jeg stod opp tenkte eg att det var skikkelig med fisk på fjorden,for det var helt fullt av fugl utpå,jeg tok kikerten og kikket,og fant fort ut att det ikke var måker,nei det var en gedigen flokk med grågås som hadde mellomlandet og det er første gang jeg ser her ,) så jeg tok med kamera og ruslet en morratur før frokost )

men disse fuglane ville virkelig ikke fotograferast og forsvant fort ut så langt att det ble vanskelig å få et bilde,men så hører jeg leven og snur meg,der kommer en mylder av fugl i lufta

dei var overalt ,men alle var umulig å få på bildet hi hi

jeg rusla opp igjen,knipsa småfugl da

masse av svaler her også )

Vel inne koker jeg kaffe og spiser frokost før jeg kler meg for en skogstur,det er varmt ute og sola trua med å trenge gjennom tåka.

Siden jeg fant masse steinsopp sist jeg gikk i skogen ville jeg igjen prøve lykken ) og lykke det fant jeg,tror jammen det er steinsopp sesong i år hi hi

det var vått i gresset og da knipsa eg et par bilder av dråpene også

i skogen kom jeg over en sopp jeg ikke aner hva heter,ikke finner jeg den i soppboka heller hmmmmmm ,den får stå i fred bortsett fra litt bildetaking

den var orange som en appelsin,både stilk,hatt og skivene under hatten ikke var den så liten heller

ved første øyenkast kan en tro det er kantarell,og det er det ,bare att det er falsk kantarett og mer orange i fargen

og ser man under hatten så er stilken mye tynnere enn ekte kantarell,denne er ikke giftig ,men heller ikke en matsopp så den får bli igjen.

Men du og du,det jeg finner mest av er steinsopp

store og små og fri for mark )) skikkelig herlig,dei små gikk med til dagens middag,resten er i sopptørka for lagring til senere bruk

Da jeg gikk hjemover med nettet full av sopp var det flere som ville ha )

en saueflokk og dei ble nesten vel pågåande hi hi ,

Dagen ble skikkelig deilig,vi spiste middag ute i sola,berføttes endelig litt sommervarme igjen ,etter middagen plukket jeg bringebær,dei var litt bløte etter alt regnet,men jeg fikk da nesten 2 kilo ferdigrensket så nå har jeg 6 kilo i frysa,begynner å bli nok da.

Ønsker dere en nydelig fin kveld da

 

22 kommentarer

Siste innlegg