som et ekkorn )

I dag fikk jeg besøk av ei venninne,vi gikk tur,drak kaffe og jeg syklet ilag med henne da hun skulle hjem,da jeg kom tilbake ringte nok ei venninne og lurte på om jeg tok imot besøk ) og joda jeg gjorde det, så det ble ennå mere kaffedrikking hi hi men veldig kjekt.

Da også hun dro plukket jeg litt rips til å hygge oss med etter middagen og jeg lagde middag,men når så den var spist måtte jeg ut,jeg måtte en tur i skogen  ) for er det steinsoppår ja da vil iallefall jeg høste mest mulig ,nesten som et ekkorn ) men som jeg har sagt tidligere,tørket sopp kan lagres inntil 10år.

Så med nett og kniv gikk jeg på kvelstur og jeg ble ikke skuffet i dag heller )

i dag fant jeg nydelige fløyelrørsopper,svartbrun rørsopp og steinsopp alle er nydelige matsopper og dei egner seg godt til tørking,

og jeg fant masse ) nå står sopptørkeren og går,så det blir nok et stort norgesglass med tørka sopp av dette også )

i tillegg fant jeg noen granmatrisker

denne egner seg ikke for tørking,men nydelig stekt med salt og pepper på )

det er stor forskjell på størelsen ,men dei fleste er virkelig fine i år uansett,fast og fin i kjøttet og lite mark i.Den store har jeg fjernet rørlaget på undersiden av hatten på,når soppen blir såpass stor blir røra litt grove,men på dei små lar jeg rørlaga være

når jeg leter etter faste fine sopper er det andre som koser seg med råtnende sopper,denne svære billen holdt godt fast på sin gobit iallefall )

det blir nok skogstur i morgen også for jeg har 3 skoger ) i dag gikk jeg gjennom en av dem,i morgen blir det to ))

10 kommentarer

Siste innlegg