litt av hvert

selv om jeg liker å gå i skogen etter sopp så er det litt av hvert som skjer i hverdagen ))

Jeg strikker innimellom også

et lite restegarnsteppe ala Arne og Carlos,dette teppet strikkes på pinne nr 3 og mye av garnet er babyull

No venta en besøk av postbudet i dag,så jeg måtte holde meg hjemme til posten kom,da plukka eg rips

det ble 7 fulle korger ) no har jeg bare en busk igjen å høste så har jeg fått årets bæravling i hus,ja hagens bær altså )

Postbudet kom og jeg fikk pakken min

strikkegarn fra Hillesvåg ) og planen er å strikke meg selv en helt gul genser ,blir spennende,og på mandag starter strikkekafeen opp igjen ,da passer det å ha et enkelt strikk å ta med )

Men jeg måtte gå meg en tur i dag også,og turen innom en av granskogene mine er ikke lang hi hi

og det første som møter meg er 2 fine steinsopper ) helt utrolig att dei popper opp på denne måten annenhver dag

jeg kommer over flere sorter i dag også,og denne folkens HOLD FINGRENE UNNÅ ,dette er en spiss giftslørsopp og den er dødelig giftig,det kan være nok å plukke den og så spise niste uten å vaske fingra .En god regel er å ungå alle sopper med brune skiver,

jeg går ikke gjennom hele skogen i dag,men har da en fin liten fangst i dag også )) steinsopp,svartbrun rørsopp,en lite granmatriske og en rødskrubb var dagens fangst.

Jeg rusler hjem igjen

det blomstrer hos meg ennå ))

Jeg skal hente litt grønnsaker i hagen til dagens middag,men går innom drivhuset først

druene begynner å bli fine,litt sure ennå men dei er jo ikke helt modne ennå

salat,mangold,grønnkål,sukkererter og squash ,men sjekk den squashen da

jeg sjekker nesten daglig om det er squash å hente,men en må ha gått meg forbi,for sjekk den størrelsen da,hele 900 gram )) men fast og fin

Dagen har vært fin den ) jeg koser meg

32 kommentarer
    1. Flotte bilder, mye inspirasjon i innlegget her :)) Nå har vi ikke mye rips..men før da vi hadde pleide jeg å strø sukker over noen av kartongene med bær og når det tinte var det såååå godt til vaniljeis :)) Kos deg med kvelden også <3

    2. Ojjj..det var en stor squash..herlighet..ja, den må ha sneket seg bort på din leting etter godsaker..hihih. Ja så mye sopp du finner..vokser de så fort ja. herlig for deg! Så spennende med helt gul genser! DET blir påskegenseren sin det!! Gleder meg til å se den.. HA en god kveld!

    3. Morn. For noen herlige bilder, fargerike og lekre motiv.
      Eg har starten på et sånt teppe liggande på vent. Hehe, har ligge lenge og vel i ei korg. Det har fått selskap av mange nøster, så eg har liksom berre til å sette igang. Får se…Ditt bli skikkelig fint.
      Smart å strikke en helt gul genser når kveldane blir lenger, spennande. ☀️
      Så tilfredsstillande å kunne høste av egen avling! Herlige rips og grønnsaker. Må vel nesten føles sånn med soppen og, den står jo der og venta på deg. Hehe.
      Kan bli torden og store nedbørsmengder idag, så det blir i alle fall en innedag. Tar det som kommer, innholdet bestemmer vi sjøl. Ha det fint.

    4. Så flott teppe du lager 😀 Nå begynner det å bli på tide å starte med noe stikk kjenner jeg, men såklart holder jeg på med masse annet. Tenk å ha druer, jeg er imopnert. Jeg kjørte forbi et sted ikke så langt her fra hvor jeg så vinranker utover et jorde, tror klimaet har forandret seg en smule for har ikke hørt at folk kan dyrke druer i Norge før. Ha en nydelig dag, her regner det som bare det <3

    5. Hei!
      Ja den squashen var stor. Synes den var stor den jeg fikk jeg da 🙂 hihihi
      Ja det er mye slik giftig sopp rundt her synes jeg. Nesten bare slik sopp………….. og noen andre……
      Mye lekkert i kjkkenhagen din. Ripsa har jeg fått i frysen 🙂 Venter på plommene som kommer nå i september 🙂
      Den gulfargen passer deg perfekt! Og det er gult og brunt og oker og slikt som er på moden nå i høst og vinter 😀 Jeg har kjøpt meg et godt sjal for vinteren – med gult i 🙂
      Kos deg med dagen!
      I dag drar jeg til medisinsk pol Volda 🙂
      klem

    6. Høres ut som ein vareiert og fin dag det der. Teppet ditt blir flott. Og du har det som innimeloom strikk og det er nok lurt. Merker enno teppene mine i armene. Ble litt for tøft på slutten. Men men min egen feil.
      Vakkert i hagen. Den squachen såg deilig ut. Veit kva eg hadde brukt den til hvertfall. 🙂 Det blir nok ein fin genser til deg selv det der. Skal du ha den ensfarga gul uten fletter? .)
      Håper du får ein fin ny dag.

    7. fjellgeitbundingen: tusen takk ) ja det er helt utrolig morsomt å finne så masse steinsopp,når det tar slutt hvet jeg ikke ,men da kommer det iallefall litt traktkantareller ) så jeg skal nok fortsette å se litt etter sopp ja

    8. Liv V.: tusen takk ) jeg har tatt ideen til teppet fra en strikkebok jeg har liggande,veldig fin måte å bruke all restegarn på )) og teppet blir god å ha både i bobilen og tidlig morgen før en har fått varmen i hus )
      Koser meg masse med å høste ja ) godt med alt en kan fråtse i uten å betale en krone hi hi -.
      Regner ute no,men vi får se,mulig jeg tar en tur ut alikavel )

    9. ladyaugust: tusen takk ) mine druer tåler over 10- så det går greit .Vi har ei som holder på å etablere en vindruegård her inne i fjorden,hun skal lage muserande vin ) det er en spesiell druesort hun har skaffet seg som passer til vårt klima ,jeg synes det er kjempespennande

    10. Etdiktomdagen: den var gigantisk ) kanskje jeg skal bruke den til middag i dag )) skummelt med alle disse svært giftige soppa,og uhyre viktig å lære seg dem å kjenne så en ikke plukker feil.
      Rart det gule er in i år,for det er omtrent umulig å få den fargen på garnbutikken,derfor bestilte eg på nett )) så du skal til Volda,hadde eg vist det hadde eg kommet en tur så kunne vi gått på cafe )) men no har bussen kjørt,men jeg er hjemme hi hi

    11. gretashobby: teppet er innimellomstrikk ja,overhode ingen hast med den nei )
      Skal google litt på oppskrift på squash,tror eg kan skrape ut innmaten og blande med div gosaker,fylle tilbake i squashen og bake det i ovnen )
      Genseren blir helt gul i glattstrikk,enkelt og greit

    12. Og akkurat når jeg hadde skrevet til deg at jeg skal til Volda, ja da ringer de fra Volda og sier at legen er syk og timen må avbestilles………….. 🙁 Ahhhhhhh skal tro hvor lenge jeg NÅ må vente på NY time da???!!! Har jo ventet nesten 1 år på å komme dit nå……………. jajajaaja men kanskje neste anledning ? Men du, jeg skal til Volda på røntgen for hoftene på tirsdag 30. august og har time 10.30. Det er en mulighet 🙂

    13. Hahahahaha gitaristen sier det er helt greit, vi kan til og med flytte 😀 …bare at….jeg kan jo ikke ta med hele bandet heller….hm her må det tenkes. Eier av sin egen vingård hadde vært noe, da må jeg lære meg å like vin først bare, bagateller 🙂 <3

    14. ladyaugust: ja du skal se dere flytter så du får druer ) men du kan jo prøve med en og feste godt med not rundt roten på den,la den vokse oppetter en lun vegg om det er mulig.Jeg liker ikke vin,men får sambygdingen til skal jeg jammen kjøpe en flaske og den skal eg smake av også hi hi

    15. Heisan Connie:-) Du finner mye god sopp og selv går jeg nok etter den gule kantarellen for er ikke flink til og skille ut hva som er trykt og plukke. Men så mye deilig rips også,ja godt og ha i fryseren det og ta frem til desserter i vinter. Men grønne fingre har du for maken til blomster og grønnsaker er en fryd og se på:-) Hyggelig og se litt i strikkefronten fra deg igjen og teppet ditt blir flott i pene farger. Herlig gulfarge på garnet og skal bli artig og se hvordan genseren skal bli:-) En riktig fin helg og dere skal vel ut med bobilen for helgen kanskje.-))

    16. Hobbystua: tusen takk )) kjekt å plukke sopp og det er lett å lære seg noen få trygge sorter.
      har litt rips igjen ute,men svigermor skal få plukke det hun vil ha før jeg tar inn resten )) ja det blomstrer godt når en først har fått til en skog av granium hi hi ,billig også da det er lett å lage nye planter selv.
      ja mandag begynner vi med strikkekafe igjen,så da blir det litt etterhvert ) Blir ikke bobil i helgen ,mannen er godt forkjølet og hoster masse,så han vil nok bare være i ro denne helgen ,men vi får besøk av noen av barna våre ,da er det greit å være i ro ))

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg