en kveldstur

I dag fikk jeg lyst til å gå en kveldstur,planen var da å gå rundt garden,men grannen hadde flyttet sauene dit så jeg ombestemte meg og gikk opp på Åsen istedenfor ) da jeg gikk ut døra så mannen att jeg måtte huske soppposen min ) og jeg tok den med

det har regnet mye i førmiddag så det var mange dråper å se i dag

så dukker soppen opp,en nydelig fin steinsopp )

På denne tid dukker det opp mengder med kremler,kremlene finnes i mange farger,noen er vistnok svært gode matsopper men det finnes også mange giftige.For å vite hvilke som er matsopp sies det att en kan tygge litt på en bit,er den mild er det matsopp,er den stram/sterk er det ikke matsopp og biten skal spyttes ut igjen,men skal jeg tørre det må jeg først til en soppkontrolør,eller en flink soppkjenner

i dag fant jeg 3 forskjellige kremler

en gul

en vinrød

denne ser da grønn ut )

mulig alle er matsopper,men som sagt,jeg må ha mer kjennskap før jeg prøver denne arten

det er masse kantareller i skogen her,men det er falske kantareller,disse er orange

disse er ikke giftige men heller ikke en matsopp da den kan gi fordøyelsesbesvær

denne ser nesten ut som en blomkål ) men jeg tror det er en rød fluesopp

så vakre blir dei når dei er fullt utvokste ,men alle hvet att disse er giftige

dette ble vist et dårlig bilde,men en ny sopp jeg ikke har sett før,den vokser i slike lynger oppetter råtnende trestammer.Tror det er en raspskjellsopp og den er ikke en matsopp

røyksopp men jeg aner ikke hvilken ,denne var brun og myk så den hadde nok begynt å gå i foråtnelse

det glinset i små perler på bakken,det liknet små diamanter

så var jeg gjennom granskogen og ruslet videre så jeg kunne skrive meg inn i boka,turen opp hit er ca 1,3 kilometer og veien er bratt rett opp hele veien så jeg ble veldig svett

så var det å snu ned igjen )

denne soppen som likner en korall er jeg ikke sikker på hva heter,men det var mye av denne på vei ned igjen

med hjem i korga hadde jeg som tidliger en fin liten haug med steinsopp )) og noen svartbrune rørsopper greit å holde seg til sorter jeg hvet er gode matsopper ))

men no er det natta ,i morgen skal jeg ha meg en Voldatur ,har planer om en kafetur ilag med etdiktomdagen ))

20 kommentarer

Siste innlegg