regnet uteble

Ja i dag var jeg sikker på att det kom til å regne mye, det regnet litt da jeg stod opp så jeg bestemte meg for å være husmor  ) men regnet det kom ikke ,en og annen dråpe,men det tørka fort opp.Ja ja jeg var no en flink husmor alikavel ))

Jeg tenker att er det en regnværsdag ja da kan en ta en real bakedag,så jeg sette deig før jeg viste att regnet uteble hi hi

men da slipper jeg å tenke på brød en stund framover for det ble 12 stk av deigen i dag.

Men det er noe døtid når deig skal hevast og brød stekast,det måtte nyttast på en fornuftig måte tenkte eg.

I går  bles det kraftig og kraftig vind + et plommetre med plommer som er snart ferdig modnet det er en dårlig kombo,ja for det låg masse plommer på marka i dag.Jeg tok med bøtta ut og plukket opp,ja det ble ca 7 kilo det,og da var det greit å bruke døtida til sylting

det ble mange store glass,og plommesylte er virkelig godt ))

da jeg hadde styrt og stelt og var ferdige fikk gulvet seg en omgang med filla så nå kan fruen slappe av resten av kvelden ))

Jeg har blitt spurt om hvor mye tørket sopp jeg har no hi hi ,ja si det du,det begynner iallefall å bli en del

ja dette er steinsopp og dei bakerste glassene er skikkelig store ))

+ et glass med tørket kantarell og et halvt glass tørket traktkantarell )) og den siste håper jeg å finne masse av etterhvert ) den er supergod

En kan lure på hvor lenge denne lykken smiler til meg hi hi ,i boka står det att steinsoppen vokser til ut oktober og svartbrun rørsopp ut novnember ,så er det traktkantarellen som er på vei no,den kan en finne fram til jul om det ikke legger seg snø ) tror det blir litt mer på buda mi i vinter eg )

Ønsker dere en fin kveld

18 kommentarer
    1. Da har du jammen vært flink , alt ser jo godt ut også :)) Her bytter jeg og mannen på å bake, men blir bare ett eller to brød i slengen..hehe… Her er været ganske bra, men blåser litt :))

    2. Ja den bua di blir full av sopp snart! Ser det er masse i skogen her også..Så flink du har vært! så mange brød! og så mye syltetøy!! Skal virkelig si du utnytter naturens matfat!! Herlig! Her har solen vært fremme i hele dag! Ha en koselig og avslappende kveld!

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: hi hi ja det blir mye sopp i bua i vinter,men jammen er det gøy også .
      Liker å bruke det vi har ,da hvet jeg i det minste hva vi spiser hi hi ,men jeg gir litt sylte til mine foreldre også )

    4. Hei Connie, du er rasende dyktig å få alt ting til. Skjønner ikke hvor du henter energien din fra. Du må ha en særegen intresse for å meske deg med hjemmelagede varer. Det er jo uten tvil bedre og ofte blir det billigere enn det man kjøper 🙂 Ser fint ut med all soppen og alle brødene. Skulle vel bakt jeg også nå, men ennå har vi 1 og et halvt brød igjen..

    5. fjellgeitbundingen: tusen takk.Jeg er oppvokst på hjemmelaget mat,og jeg har en irritabel tarm,da er det greit å lage det meste selv for da hvet jeg hva vi spiser ) og jeg har jo tid til det siden jeg er hjemme )
      Men jeg trives med å styre på med slike ting,er vel derfor jeg liker høsten så godt )
      Ønsker deg en veldig fin dag

    6. Det var litt av ein haug med brød. Men det er jo slik du liker å gjere det. Og så masse herlig plomme sylte. Litt misunnelig ja hehe. Så all den soppen ja. Og håper jo at du finner sopp frem til jul. Så kan du opne bod med soppsalg på jule messen kanskje :D. Bare ein tanke fra meg.
      Heldig som ikkje ahdde regn da. greit det når du plukket plommene. Kva vær har du i dag da.

    7. Du er da en superdame. Herlig å fylle lagrene! Finnes ikke bedre enn å ta fram syltetøy og sopp utover vinteren. Håper du får mange fine turer framover, så du kan fylle glasset med traktkantarell også! 🙂 Ha en fin dag!

    8. Skal si du har stått på! Men så utrolig godt å ha hjemmebakt brød i fryseren. Det minner meg på at jeg kanskje får lage noen jeg også, men jeg nøyer meg med tre eller seks. Ellers må jeg jo steike til langt på natt 🙂

    9. gretashobby: ja innimellom liker jeg å virkelig fylle opp med brød,da er det lenge til neste gang )) ja plommesylta er god,og anvenlig til både kakefyll og kompott med krem på også ))
      Ha ha ,nei ingen har råd å kjøpe min tørka steinsopp ,den ligger på 2000 kr kiloen ser eg på nettet hi hi ,den står seg i 10 år,og hvem hvet det kan være første og siste gang jeg opplever slike mengder, )) regn her i dag også,men det ble en fin tur på ettermiddagen alikavel

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg