siste bit fra helgens tur )

Det er søndag og vi må tenke på veien hjem,men vi starter med en god frokost før vi pakker og kjører .

Turen går via Førde ,vi hadde egentlig planer om å rusle en tur i Førde,men siden det bare var en halvtime siden vi starta reiste vi videre,det starter litt grått men også i dag skinner solen opp ) vi kommer til Sunnfjord museum og der stopper vi,jeg har ofte vært nyskjerrig på stede og det var første gang vi stoppa ) og jammen hadde vi flaks for her skulle det være handverksmesse med 25 utstillere.

museet har en flott samling av gamle hus og det var inni disse husene utstillerane var.

No kom vi en time før dei åpna,da gikk vi en tur ,for museet hadde en merket løype gjennom en skog som vi kunne vandre på uten bilett )

her var det en nydelig utsikt også )

jeg oppdaget her att mosen hadde bær ) det har ikke jeg sett før

og her i granskogen fikk jeg oppleve gul korallsopp,vi kommer tilbake til utgangspunktet etter ca 45 min og nå får vi kjøpt biletter til messen

det er koselig å rusle inn og ut av slike gamle bygg,jeg får en sånn god indre følelse når jeg går her ))

i dag brenner dei myrmalm for å lage jern

no hadde dei en balje ferdig brent malm  som dei skulle gjøre om til jern,men dei viste oss også hvordan malmen renses,for dette er jo noe dei spader fra myra hvor forekomster av malm befinner seg,dei la det på fjøler som ble bygget opp og så hadde dei ved i midten som dei sette fyr på,når mold,mose,kongler og annet rusk hadde brent omm kunne massen soldast og igjen satt dei med et brunt pulver som ble brent i en ovn som dere ser litt lengre bak ) og det ble klumper av jern,utrolig for et arbeid dei hadde i sin tid

fruen handler ,det var jo messe her ))

no var det utrolig mye flott å få kjøpt,strikka votter,huer,sokker ,skjerf ,kjoler ja det meste og så mye vakkert,men slike ting liker jeg å skape selv )

Mange sydde og drev med lappesøm,men det var helt andre ting som apelerte til meg ))

dette svarte som dere ser ) er engler

og denne engelen ble min ) det som fasinerte meg var att engelen var laget av brukte traktorslanger,ja hun brukte også lasebilslanger og hun hadde et par brune som var laget av buss slanger

I tillegg til engler sydde hun vesker,mobiletui,brosjer,ringer og div småting med magnet på,nøklekniper osv og alt var sydd av gamle brukte og vaska traktordekk slanger

Så var det ei som lagde vakre ting av keramikk og også her ble jeg fasinert

et vakkert løv til å ha telys på,ja min var stor nok til 2 telys ) hun hadde brukt forskjellige typer løv og forskjellige størrelser,noen løv var satt sammen til skåler og fat og det var så vakkert alt sammen ,men slike ting koster så jeg kunne jo ikke kjøpe alt )

Ei strikka små babysokker,luer,skjerf ,babyluer,pulsvarmere og løse krager,dette var små plagg stikker av angoraull fra angorakaniner og skal ha helseefekt for gikt og revmatisme ,nydelig varme og bløte ,det ble en julegave til svigermor her men den har eg ikke tatt bilde av ))

i tillegg kjøpte jeg et hjemmelaget såpestykke kokt på einerlåg ,den dufter godt og skulle ha god pleie for hud og hender

dei hadde en liten urtehage og her fikk jeg frø til kvann ,det håper jeg vil vokse her hos meg,jeg lærte å lage pesto av gressløk og jeg fikk en grein av en plante jeg ikke husker navnet på,men den var så stiv att den kunne spraymales og brukes i juledekorasjon )) det får eg komme tilbake til om jeg lager en dekorasjon.

Timane gikk fort og vi kjørte videre,vi kom til Byrkjelo her stoppet vi ved en kafe som også har heilårs bondensmarked inni kafeen ) jeg kjøpte en lokal kvitost,einerøkt aure ,vannkringler og et brød ) deilig med litt andre smaker )

vi kjører over utvikfjellet,her ville jeg egentlig gå en tur,men fyameg så kalde vinden var der oppe ,så jeg holdt meg inni bilen og så lagde vi oss middag,mannen strekte litt på beina og så kjørte vi siste biten hjem,det begynte å regne så det ble ikke flere stopp.

Hjemme regnet det ikke ,så det gikk greit å tømme bilden )) vi hadde en ubeskrivelig deilig helg )

 

 

10 kommentarer

Siste innlegg