Håndarbeidsnytt

På tide med litt håndarbeid,for det er no slik att jeg sitter og putler med litt innimellom andre sysler ) det tar bare tid å få ferdigstilt noe.

Jeg oppererte jo skuldra sist vinter,den har blitt bedre men er fortsatt ikke god,så å sitte lenge å strikke nytter ikke lenger,men det blir da til noe etterhvert ))

jeg har en drøm om en gul genser,jeg ville ha en tynn fin som kunne brukast inne,dette garnet ble bestilt på nett da eg ikke fant en riktig farge i butikken,dette garnet heter ask er medium tykt,stivt og klør ( jeg ble etterhvert litt frustrert la det bort og begynte på noe nytt ))

Men jeg kom i prat med hun som har garnforetning i Volda hun har ask i butikken og kunne berolige meg med att plagget blir mykt og bløtt etter vask så den skal nok bli ferdige )

det nye garnet jeg kjøpte er et tynt sokkegarn,herlige farger og akkurat så tynt og lett som jeg ønsket,så denne blir nok en favoritt når den blir ferdige

Da lillemor var her sist fikk jeg ønskeliste til jul,hun hadde ikke skikkelig dyne til dukken sin og så ønsket hun en rød strikkasett til dukken,for hun hadde en rød hue men ikke noe som passet til den ))

Dette er juleønsker for et bestemorshjerte

jeg er godt i gang med røde klær )

jeg har strikket og tovet en bærebag til dukken,her ble mye feil,men så kom jeg til å tenke att tova plagg kan klippes i uten å rakne,så planen er å klippe bort overflødigheter i hjørna og sy det sammen igjen så kantene står litt bedre ) da må den vel bli bra

i dag har jeg sydd dyne og pute,jeg brukte en gammel pute + et putetrekk det ble klippet og sydd i passe størrelse,så lagde jeg dynetrekk og putetrekk )) stoffet kjøpte jeg på bruktbutikk på Melhus,en dynetrekk til 20 kroner,ikke var set slitt heller og passet en vanlig voksen dyne,så jeg har stoff nok til flere prosjekter om jeg skulle få behov for det

Da jeg og Siv ruslet i Trondheim var vi innom en garnforetning,der falt jeg for et nøste jeg måtte ha

deilig mykt og herlige farger,tror ikke jeg har sett dette garnet før,det er 100 g og skal passe til et sokkepar opp til str 41

Det blir nok noe av denne i løpet av vinteren ja ) .

N o koker jeg plommesylte,4 kilo plommer hadde jeg lyst å få ut av fryseren,mine foreldre skal få den sylta til jul,ja for det har dei lyst på ,når en er godt opp i åra er slike gaver vel så hyggelige som kjøpte dubeditter som dei har nok av .

Ute er det 12+,det blåser og er skyet men regnet venter litt med å komme,men den kommer nok for det er meldt regn.

Jeg velger å være inne og lage julegaver )) og ønsker dere en fin dag også

32 kommentarer
    1. Så mye koselig håndarbeide i fine farger det var her. noen år siden jeg strikka nå, jeg sliter jo også med skuldre/nakke.. Klær som klør orker jeg ikke , men fint genseren du lager skal bli bløtere etter vask da :)) Kos deg med dagen videre :))

    2. Du er produktiv! Godt at det er håp for den gule genseren – ikke godt med noe som klør! Bra når man kan finne smarte løsninger for å fikse det som ikke ble helt etter boka. Fine, friske farger på det du lager! 🙂

    3. Du vet sannelig å friste du, når du viser frem bilder av alle disse kjekke prosjektene <3
      Trist at du ikke har blitt helt god i skulderen da, men det ser ut som at du får gjort ganske mye likevel 😀
      Godt at du fikk vite det om garnet Ask. Jeg hadde nok også vært litt skuffet om jeg hadde begynt å strikke i noe som kunne bli litt kløete.
      Mange kjekke prosjekter på deg i alle fall 🙂
      Selv har jeg 3 strikkeprosjekter nå. Jeg har nesten sluttet å strikke. For jeg får så vondt i hendene, og skuldrene. Men nå forsøker jeg å strikke bare glattstrikk, på tykkere pinner. Og det har så langt gått bra 🙂 Kjole skal det bli, så er jo ikke så lite prosjekt det heller 😉
      Her i gården går det i epleprodukter på syltefronten 😉 Jeg har nå noen liter juice jeg skal lage. For den juicen er bare verdens beste, og drikkes opp på et blunk.
      Kos deg med innekos og julegaveproduksjon 🙂
      Klem

    4. Eva: ikke det verste jeg kan friste med da )) jeg må legge bort strikketøyet hyppig for skuldra er ikke god,bare gensrane blir ferdige så blir det vel mest småplagg i vinter tenker eg.
      Eplejuice er godt,men her spiser vi eplene fort opp så det blir ikke mye å lage juice av hi hi

    5. ååååå – det er jo akkurat sånn ei bestemor skal være! Så flotte ting – jeg ser igjen min mamma i det der! Ho gjorde mye sånt både når vi var små, og rakk noe til småjentebarnebarna også…… blir glad! Klem <3

    6. Sååå mange prosjekter du har igang!! så mange forskjellige strikketøy! Jeg er sånn som må bli ferdig med noe..før jeg begynner med noe nytt..så dette hadde stresset meg..hihih.. men så flott den dyne og puta var! Helt herlig!! Da vet jeg om en som blir glad på julaften!!

    7. Du styrer mye mer på enn mange med friske skuldrer. Barnebarnet ditt må være av de heldigste -, kan kjenne hvordan det er og være lita jente og pakke opp disse gavene.
      Ønsker deg en fin torsdag :)..

    8. dvergpinschere i mitt hjerte: takk ) ja det ble noen prosjekter nå,ikke ofte jeg har så mange på en gang,men det går greit,på strikkekafe er det ok med et tankeløst arbeid og den gule genseren var ikke helt som jeg drømte om,derfor ble det litt av hvert ,men alt skal bli ferdig

    9. For et herlig og forfriskende innlegg. Du er så flink, ja, det skal du ha. Selv om du ikke er helt fin i skulderen og garnet klør, så holder på på. Beundringsverdig. Flotte ting du lager til dukken også. Her blir det nok lek og glede tenker jeg.
      Plommesyltetøy er godt det. Her ble det ikke noe av det i år. Så koselig å gi bort hjemmelaget i gave. Helt enig, for duppeditter har vi jammen alle nok av. Ha en vakker dag hos deg. Klemsiklem fra meg.

    10. God morgen. Dette var eit herlig og innholdsrikt innlegg. Gøy å lese. Så kjekt å høre at Ask blir mykt og godt etter vask. Det skal eg hugse.
      Gode og fine gensere blir dette begge to.
      Sikker på at bærebeggen blir knalltøff når du får fiksa den. OG det sengsettet til dukka, det var jammen stilig. Blir ei kjempefin gave til lillemor dette. Koster ikkje mye, men brukt en del tid og kjærlighet for å få det til.
      Og dette garnet er godt å strikke sokker av.
      Her skifter veret så voldsomt dei siste dagene. Etter den fine morgonen så regner det no. Ja ja. Vi får vel sol i morgen da. Kos deg inne du med dine julegave sysler

    11. natheless: tusen takk snille deg )
      Ja litt nytt til dukkemor må til når hun ønsker seg det ) er jo koselig også da ) og når min mor ønsker seg plommesylte så er det en glede å gi henne det,jeg har jo så altfor masse til eget bruk )) og ja dubeditter har vi nok av )

    12. Greta: tusen takk ) nå skal jeg strikke ferdige genseren i multifarger før jeg ferdigstiller den gule,så får dere vite hvordan den oppleves etter vask.
      Dyna og puta til dukkemor er jeg meget fornøgde med ja,og den kostet meg ikke mye nei,er treg å komme i gang i dag,men skal nå legge opp til en stripete dukkegenser,selve buksen ble ferdige i går ) blir nok en fin dag

    13. Så mye du har laget på håndarbeidsfronten nå Connie,masse herlige saker til en liten dukkemamma og så smart gjort også med og bruke pute til dette. Tenker mottakeren blir glad for dette,og så er det jo ekstra hyggelig og lage når det er noe slikt dem vil ha:-) Flotte gensere til deg selv og så er det godt at den gule vil bli myk og god etter en vask. Er ikke noe som er mere grusomt en og ha på seg gensere som klør og stikker,,det er jeg var på også. Soft raggi garnet har jeg strikket sokker av og det er både drøyt og godt.-)

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg