gratis mat

det er vår og da popper det opp masse gosaker i grøfter og eng,jeg elsker som dere hvet å høste av det naturen byr på,og siden jeg skal ha en salat som tilbehør til dagens middag tok jeg med kurven ut og gikk på jakt etter gode smaker

i kurven havnet marikåpe,den overgår både blåbær og nyper når det gjelder antioksidanter,plukk unge blader og ha dem i salaten

engkarse,blader og knopper gir en krydret smak av sennep så litt fint opphakket i salaten gjør susen

Jeg plukker løvetann og skvalderkål også

løvetann er full av jern,kalsium og c vitamin

skvalderkål er full av jern og c vitamin

så fant jeg vassarve

vassarven er rik på c vitamin og potassium,potassium tar vare på hjerte vårt,så plukk vassarve,skyll den og oppbevar den i en pose i kjøleskapet,da behøver du ikke kjøpe småsalat i butikken

veien går videre,jeg kommer opp i skogen

i skogen finner jeg nye friske små skogsyrer

akkurat disse er gamle fra i fjor,en ser hva som er nye av året,det er mye lysere i fargen og mykere i bladene,skogsyren er en god kilde til c vitamin og betakaroten og har en frisk og syrlig smak,

jeg fant også engsyre,eller surgras som barna kaller det .engsyre er full av c vitamin,den er god mot feber og urinveiene.

Som dere skjønner blir salaten min ganske så sunn i dag )) i tillegg plukket jeg en bukett unge skudd av geitrams,plukker mann dem no før den kommer i knopp og blomst kan en forvelle den og spise den som en asparges.

En kan forøvrig bruke hele planten ,både blomst og blader kan tørkes og brukes som te,den skal virke beroligande og søvndyssande,greit om en sliter litt med nattesøvnen

noen få løvetannblomster har dukket opp,så jeg har planer om  dryssee denne gule solen over salaten ved servering i dag )

Jeg anbefaler dere som har lyst til å prøve litt urter fra naturen å kjøpe en bok som skriver litt om hver plante

jeg har 3 ) og det følger med mange gode oppskrifter i disse bøkene

når turen er unnagjort er det ikke feil å nyte en skål brenneslesuppe fra gårsdagens middag ute i sola

no må eg ha meg ut  sola igjen,der ligger noen greiner og venter )) ha en nydelig fin dag  der ute

18 kommentarer

Siste innlegg