Gangsperre

Jepp jeg har det nå,og den tror jeg sitter i hele kroppen :))

Jeg kledde på meg kl 9 ,tok med en liten kniv og soppnett og begav meg ut,første tanke var en morgentur,men en soppnett er grei å ta med ,for i disse tider er det ikke godt å vite hva en kommer borti :)) og jammen var det godt jeg hadde den med,for jeg opplevde noe jeg ikke har opplevd her tidligere

kantareller i mengder,iallefall mengder for meg hi hi ,jeg bruker å finne noen få en bestemt plass i skogen,men i dag fant jeg det 3 dobbelte av hva jeg har gjort før :)) da var jeg solgt og soppturen var et faktum

der jeg gikk tittet det frem flere overaskelser

 

masse traktkantareller,det er en høstsopp som gjerne kommer seint og ka høstes helt uti november

jeg ventet ikke å finne dem rett ennå 🙂 og får vi en våt høst blir det utrolige mengder av dem,for der var sykt masse ,bittesmå som skal vokse litt til ,ja om der forblir vått,snur det og vi får bare sol,ja da tørker dei inn og forsvinner :))

så var der noe for fotografen

kvit korallsopp ,den er vakker men ikke matsopp

tok bilde av en sopp jeg vil belyse litt om noen ønsker å plukke sopp selv

slørsopp,der finnes en som heter buttslørsopp og en spisslørsopp men disse er dødelig giftige,jeg tok en pinne og tippet av hatten,jeg rører ikke disse soppene med henda mine

disse har brune skiver,og en plukker ikke sopper med brune skiver,dei er giftige,bare legg det på minne om dere går en tur i skogen

kommer ofte over denne sorten,hvet ikke hvilken sort det er,men fin for fotografering er den 🙂

så ser jeg noe rødt,det første jeg tenkte var en rød fluesopp ,men da jeg kom bort var det en fin eksemplar av en rødskrupp,den er teglrød på fargen og har skjellete stilk og under hatten er der ikke skiver men rør,en god matsopp :)) eneste med den er att den MÅ varmebehandles minst 15 min

Jeg gikk opp i høgden,det gir fine bilder ut over fjorden

det viser runden jeg går når jeg går rundt garden ,da følger jeg skogkanten rundt jordene

og helt der nede ved sjøen bor eg :))

vel heime etter 5 timer ute i naturen hadde jeg med en fin samling av gode matsopper

gule fine kantareller,1 enkel flyelsrørsopp( den brune øvst på bilde) 4 små rødbrune piggsopper(øvste i høgre hjørne)

traktkantareller ,en stor fin rødskrubb og til slutt noen fine steinsopper :)) jepp er kjempefornøgd og i dag må det bli sopp til middag :))

Men no må eg sette en brødeig,har ikke baket siden lenge før ferien og nå tror jeg mannen savner litt hjemmebakte brød hi hi

20 kommentarer

Siste innlegg