snakk om flaks da

ja som jeg skrev i går fikk vi plukket inn det meste av hagebær,rips og solbær,noe ble syltet,noe nedfroset til deilige deserter og resten blir deilig saft helt fri for tilsetningstoffer :))da jobben var gjort i går kveld og jeg sette meg ned fikk vi besøk,det var også kjempekoselig :))

I dag gikk jeg ut tidlig,ja 8.30 for å være nøyaktig,det var fin temperatur og det gjenstod  en solbærbusk som skulle plukkast,da jeg var kommet godt i gang kom min svigermor tuslande,hun hadde sett meg gå ut med bøtta og kom for å hjelpe :)) det var en del umodent på den siste busken så vi fikk ikke plukket alt,men en full vaskebøtte er jo ikke lite heller da :))

Nå står det og safter seg

det er mange år siden vi behøvde å kjøpe saft for her i heimen lages den selv  :))

når bæra var ferdigplukket skulle jeg bare åpne døren og lufte litt i drivhuset,ja der var det jungel

ikke lett å se,men det var virkelig jungel,og før jeg viste ordet av det hadde jeg begynt å klippe,toppet alle planter,fjernet store blad stiklinger som vokser frem i hjørne av et blad,jeg klipte vekk alle klaser med blomster og det åpenbarte seg mange tomater,mange flere enn jeg ante var inne i buskasen  :)) nå har dei lys og forhåpentligvis mulighet til å bli modne,en plante trenger jo ikke bruke energien sin på unødvendige blomster og blader som alikavel ikke vil rekke å bli til noe :)) tok ikke bilde,men det ble et trillebårlass med hauen på dungen :))

medan jeg styrte tok min svigermor bæra med inn for meg.

Skal en være effektiv så setter en på klesvasken før en går ut,og når jeg var ferdige i drivhuset fikk jeg hengt ut klea,det blåste litt og var tørt og fint:))

Vel jeg rakk å spise før jeg oppdaget noen dråper,fikk hentet klea og hengte dem opp igjen under tak akkurat i tide før det begynte å regne og siden har det regnet :)) snakk om flaks da.

Nå kan jeg pusle inne med god samvittighet,vite att alle bæra er høstet drivhuset er ryddet ,jeg tok inn et par squasher så det høstes litt hver dag i grønnsakshagen,livet er egentlig deilig på denne årstiden :))

det kommer flere squasher,

noen er gule og pæreforma,der kommer det mange nå

en hel tunell med sprø fin grønnkål

her har jeg en sort salat og i forkant oregano som kommer igjen for 3 gang i år

det blir spist litt for lite salat,tror vi må bli flinkere for det vokser jo så veldigt der ute

masse deilig og sprø sukkererter,tror det må bli en salat i kveld jeg :))

etterhvert kommer det litt potet,sette 10 stk :)) det kommer litt gulrot og litt kålrot, _=)

Nå regner det godt ute så jeg sier meg fornøgde med utearbeidet for i dag :))

 

 

 

24 kommentarer

Siste innlegg