Urtekrydder

God morgen.I dag er det litt vått ute,men ikke nok til att det henger dråper,tåken ligger lavt ,det er 15 + men veldig frisk i luften.

Vel jeg forbereder meg til ferie,jeg har jo grønnsakshagen min og der har jeg sådd mest slike ting som kan tåle att jeg er borte en stund,alt er veletablert så jeg behøver nok ikke be svigermor vanne der borte.

I grønnsakshagen har jeg jo endel urter,gressløk,luftløk,bladpersille ,oregano og rosmarin ja og løpstikken da :=) urter trenger att en plukker av dem ellers går dei i blomst og visner ned,mine var der att dei blomstret nå,så i går klipte jeg ned alt da vokser dei opp igjen friske og fine akkurat som gress når en slår plenen :=)

Jeg liker ikke å kaste mat,så endel av urtene måtte jeg jo bruke til noe og da er urtesalt en fin ting å lage :=) en får brukt masse urter og så smaker det jo himmelsk godt

en kan lage urtesalt av det meste

i denne har jeg oregano,bladpersille,rosmarin,løpstikke,gressløk,luftløk og brennesle

jeg tar foodprosesoren og stapper den med urter,litt i gangen og kjører så det hakkes ,da krymper innholde og jeg kan fylle på mere urter :=) så bruker jeg vanlig grovsalt,men en kan bruke det saltet en selv vil , jeg tar 2 dl og har det i foodprosesoren og kjører det til en jevn grøt

Så er det bare å velte massen på et bakebrett kledd med bakepapir setter på varmluft og 50 grader,ha ovnsdøren litt på gløtt for dette skal tørke og ikke steke.

Prosesen kan ta fra 2 timer til natten over :=) jeg rører litt og vender på massen så tørker det raskere.Når saltet er helt tørt kan en kjøre det fort i foodprosesoren eller bare knuse det opp litt med en tresleiv ,morter eller det du har ,bare så en får knust opp klumpene ,for massen blir jo til faste flak .

jeg skrev att en kan ha det en ville i en urtesalt

denne lagde jeg i går,og i denne blandingen har jeg tatt

oregano,bladpersille,løpstikke,luftløk,paprika ,spinat og bringebærblader + 2 dl grovsalt

duften når en åpner glasset er ubeskivelig deilig,en trenger virkelig ikke kjøpe buljong på butiken :=)

dette saltet smaker svært mye ,en kan ha det til fisk eller kjøtt eller bare til å drysse litt over potetene

Om dere har litt slappe grønnsaker hvorfor ikke prøve ? en kan bruke gulrøtter,selleri,sellerirot,paprika,chili alle typer urter,det er bare å prøve seg fram,godt blir det uansett :=) fine gaver å gi bort,ja første porsjonen min forsvant jo ut døren samme dag for alle mine gjester fikk et glass hver når dei reiste :=)

13 kommentarer

Siste innlegg