er dette det store året ?

ja nå er jeg hjemme etter en dag i skogen,og jeg lurer nå på om dette er det store året,året hvor jeg virkelig skal få oppleve mengder med steinsopp,for himmel kor mange der er,noen er oppspist av larver men mange havnet i kurven min i dag og da jeg skulle hjem ,ja da kjentes det på armen ,det ble litt tungt

dagens fangst med steinsopp :=)

og dagens fangst av forskjellige sopparter

det ble en god dag som dere skjønner :=)

OBS DØDLIG GIFTIG

ja nå dukker denne soppen opp,det er en giftslørsopp og den dør mann av,inder hatten er det brune skiver og den har en spiss fasong som dere ser,kommer denne i kurven må all sopp kastes ,så her må en virkelig lære hva som er farlig å plukke ,jeg har en regel som sier att alle skivesopper som har brune skiver er sopper mann overhode ikke rører

dette er en rørsopp,den skiller seg ut fra andre rørsopper ved att rørlaget under hatten er rosa når dei har blitt store,en lærer seg fort att dette ikke er steinsopp,den er ikke giftig,men heller ikke matsopp da den vistnok skal være vonde på smak

får vi en fuktig høst blir det utrolig masse traktkantareller,dei kommer nå selv om dei fleste var alt for små til å plukke,dette er en meget god matsopp og fin å tørke

steinsopp,det kan nesten ikke bli bedre

rødskrubb,en fin matsopp bare den blir varmebehandlet minst 20 min ,men i dag lot jeg dem stå

korallsopp er flotte fotomotiv

denne har jeg ikke plukket før,men av det jeg kan lese skal det være en blodrørsopp,det skal vist være en god matsopp men må varmebehandles godt,jeg tok den ikke med da jeg ikke har fått den godkjent av en soppkontrolør

da jeg skulle gjennom utmarksledet stod denne der og passet på :=)

og vel hjemme ble det et smørbrød med eggerøre og stekt steinsopp ,mmmmm smakfult og kjempegodt .Nå har jeg en jobb å gjøre for soppen må stelles

18 kommentarer

Siste innlegg