Mmmmmmm deilig

god kvelden ,ja i dag har jeg ikke vært ute,min dag har jeg tilbrakt på kjøkkenet :=) og det dufter deilig,det dufter ekte jul .

Jeg er så heldige att jeg har ei venninne som fortsatt er melkebonde og jeg var så heldige att jeg fikk noen liter med henne,her skulle det nemligen kokes søst  eller gomme om noen kaller det for det :=)

Fortsatt har vi besøk av kong vinter

men nå regner det littegrande så dette varer ikke lenge nei.

Men jeg skulle koke søst så været spiller ingen rolle i dag :=)

skal en koke søst er ikke noe bedre en melka rett fra kua,og ser deregodt etter ser dere att det ligger et tykt fløtelag på toppen av muggen,dette er gosaker :=)

det første jeg gjorde var å smelte ned litt sukker til karamell ,så helte jeg i melken 4 liter  og dette fikk koke et par timer ,så hadde jeg i ca 6 dl kefirmelk,ikke lettvarianten den duger ikke her :=) og tilslutt rørte jeg inn 2 sammenvispa egg,nå sprakk melka og klumpet seg og dette,ja dette har fått koke hele dagen :=)

en skal jo koke ned all mysen som blir til en tilslutt sitter igjen med en deilig søst,men før det er helt ferdig kokt lar jeg noen rosiner koke med :=)

dette tar som dere skjønner mange timer og dei timane har jeg brukt ved kjøkkenbordet

sammen med fargeboka mi og fargeblyanter :=) måtte jo passe gryta :=)

da søsten nærmet seg ferdig krydret jeg ,litt anis,kardemomme,kanet og gubrandalsost ,og helt tilslutt en jamning med melk og hvetemel så søsten setter seg litt

etter 6 timer annsåg jeg søsten som ferdige :=) og når den er kalde skal jeg fylle små engangsbeger og fryse ned,dette er godt til lefse altså :=) og kanskje litt på julebrødet også ,godt er det uansett,søt karamellaktig med en hint av deilige julekrydder .

av 4 liter kumelk og litt mer enn en halv liter kefir sitter jeg igjen med ca 1- 1,5 liter søst har ikke målt det men det har iallefall redusert seg veldig i løpet av alle timane på ovnen .

Ønsker dere en fin kveld da :=)

32 kommentarer

Siste innlegg