å ta vare på

mange ganger har jeg sett folk lage grønnsakshager,men ikke høstet noe,det skjønner jeg ikke vitsen med,da er en fin grønn plen finere å se på :=)

Jeg har jo grønnsakshage,og jeg bruker det meste av det som kommer,noen snegler og kålfluelarver har forsynt seg av litt da :=)

før jeg reiste til Sandnes lagde jeg grønnsakschutny,i dag lagde jeg en porsjon til :=) grunnen er først og fremst smaken,herremin så godt det var :=) og siden jeg har flere squash enn det vi greier å spise er det en superfin måte å ta vare på dem :=)

når den får stå og modne gjerne noen uker blir den fyldig ,søt og skikkelig digg :=) i dag brukte jeg mer squash enn sist og mindre slangeagurk,jeg brukte egne røde og grønne paprika og ikke gule som jeg kjøpte sist,det grønne på luftløk,litt mer tørka tranebær enn sist og en god bit med ingefærrot :=)

dette har kokt et par 2-3 timer i dag og det har duftet godt,noe annet som dufter godt nå er nystekt eplekake

i år har vi virkelig mange og fine epler i hagen, i morgen kommer svigerinne på besøk,da tenkte jeg å spandere eplekake,en glutenfri eplekake

til denne skal jeg piske laktosefri fløte :=) på lista mi over lavfodmap matvarer skal jeg egentlig ikke spise epler,men jeg mener jeg tåler epler så da spiser jeg eplekake med god samvittighet :=)

tidlig i vår hadde jeg en 8-10 små poteter som hadde blitt litt seige,og da vi tømte varmkompostbingen og ikke kunne benytte molda dei første 2 mnd tenkte jeg att potetene kunne stikkes i den jorda :=) så ble dei litt glemt,i dag kom jeg på dem og grov opp det som var der

en nesten full bøtte med fine poteter,det løndte seg å stikke dei gamle i jorda.

Nå er det ikke lov å plante poteter som er kjøpte i butikk,mine kom ikke fra kolonialen og ikke har vi potetbønder her heller,så jeg tror ikke jeg får noen potetsjukdom som kan smitte av denne bøtten her :=)

jeg ryddet opp i drivhuset,tok inn dei siste tomatene ,nå var dei grønne men dei modner fort på benken,i plantekassen sådde jeg spinat,så får vi se da om jeg får spinat når det lider litt på :=)paprikaen trenger lang tid på å modne,men nå skjer det sakte men sikkert,bare dei forandrer litt farge kan en plukke dem,for da fortsetter modningen inne på kjøkkenbenken

det har blitt noen maskiner med klesvask også,det har vært nydelig vær og da benyttet jeg muligheten til å tørke litt ute på snora :=) medan jeg var ute tok jeg noen bilder i hagen,ruslet en tur ned til fjorden og koste meg,må det for i morgen skal regnet komme og den skal vistnok bli her resten av uken

fortsatt litt markblomster ute,men det minker

vi har svært mange admiraler på besøk nå,5 var det men en flyttet på seg da jeg tok bilde

det blomstrer langs elven,ikke alle solsikkene jeg sådde som fikk livets rett,men mange nok til att jeg får nyte dem :=)

en deilig høstdag :=)

13 kommentarer

Siste innlegg