aktiv dag

i dag hadde jeg ikke planlagt noe ,men jammen tok det ene  det andre og dagen ble skikkelig aktiv

i forrige uke plukket jeg sopp ,dei hadde lagt med salt og press i en liten uke ,så jeg måtte gjøre ferdig det jeg hadde begynt på i dag ,lage sopp soya

det ble en liter med deilig soppsoya ,jeg synes det er mye bedre enn soyasaus en kjøper på butikken

videre gikk jeg ut i hagen og plukket blåplommer,noen ble hermetisert og noen ble til sylte som min mor skal få

etter det gikk jeg ut i urtehagen ,mye skal tørkes ,jeg tok med inn ringbloomster,kornblomster og litt kamille ,dette tente jeg skulle bli til te,jeg har tørket kamille en gang så der fyller jeg bare mer på glasset,ringblomster skal værre veldig bra å bruke til te så det må jeg prøve ,kornblomster kan brukes i te eller til kakepynt ,vi får se

jeg hadde satt noen kvitløksfedd i fjor ,noen av dem har vi allerede spist men noen har jeg nettopp høstet ,dei la jeg i en oljemarinade i dag ,dei blir smakfulle og kan brukes til det meste

jeg pratet med min søster på telefon ,hun hadde fått med seg att det var fare for styrtregn hos meg på onsdag ,hmmm jeg hadde ennå litt solbær i hagen og tenkte att jeg ville berge dem ,så jeg gikk ut og plukka ,,solbær og eple er vel en god kombo tenkte eg så took med noen epler også ,i år har vi fulle trær og dei er fri for mark :=)

det ble 2,5 liiter med saft det ,kokte saft og sylte i forrige uke også så nå er jeg ferdige med bære ,har bare plommer igjen og epler men dei spiser vi mest soom dei er ,plommene uff ja luksusproblem for der er det minst 100 kilo i trærne i år ,ja ja ,vi gir bort så mye vi kan og litt sylte skal jeg lage når opal plommene er modne ,sånn ble min dag i dag

 

10 kommentarer

Siste innlegg