bruk hode godt

I dag var det 5+ ute ,ikke frost med andre ord,det var opplett men etter å ha vært oppe en stund begynte det å yre bittelitt.Jeg bestemte meg for å ta en tur i skogen ,kledde meg med både regnbukse og regnjakke ,og sånn i tillfelle en kurv også :=)

Vi er langt ute i oktober så jeg trodde egentlig att soppsesongen var over,der ble jeg mektig lurt ,så det var smart å ta med kurven

jeg hadde knapt komt til skogkanten så dukket traktkantarellane opp ,men så folkens,det er her en må bruke hode,lære og vite hva en plukker for like ved var denne også

SPISS GIFTSLØRSOPP OG DEN ER DØDELIG GIFTIG

det er mange som tar feil ,nå skjønner ikke jeg hvordan noen greier det for dei finnes ikke like i det hele tatt ,spiss giftslørsopp og traktkantarell ,men dei vokser ofte på samme sted og når traktkantarellen kommer i tette klynger

som her er det fristande å ta en hel bukett på en gang,og har feil sopp gjemt seg mellom traktkantarellen da,så havner den i kurven .

Se nøye på disse to soppane og lær dem om du ønsker å plukke traktkantarell ,og dere ,plukk ALLTID  en og en sopp så hvet dere hva dere plukker .

Ser jeg en spisslørsopp nær traktkantarellen ,ja da går jeg fint forbi alt,selv traktkantarellen ,jeg er meget forsiktig rett og slett :=)

 

jeg fikk fyllt opp kurven ,men jeg lot like mye stå igjen i skogen ,jeg skulle bare ha til dagens middag ,har planer om finnbiff av hjort :=) og da er det godt med ferk sopp i gryta,jeg har nok tørket sopp så jeg plukket ikke helt full kurv ,og jeg fikk en koslig skogstur .I granskogen var det tørt å gå ,men jammen regnet det godt da jeg kom ut av skogen igjen .

Slenger med hua jeg strikket i helgen ,den ble stor ,så jeg prøvde å tove den ,den var fortsatt stor så jeg tovet en gang til på et annet program ,det var på grensen ,jeg måtte virkelig dra i den så den ble passelig ,nå er det en tett og varm hue til dei aller kaldeste dagene

tett og varm denne ja ,har begynt på en til i et annet garn og mønster så krysser vi fingrane for att den vil passe uten å måtte tove hi hi

14 kommentarer

Siste innlegg