dagens innhold

I dag viste jeg ikke hva jeg skulle ta meg til med,så jeg startet med å strikke :=) men jeg kan jo ikke sitte på baken hele dagen,dermed var det på med regntøy jeg puttet en soppnett og kniv i lommen,en hvet jo aldrig hva man finner på tur,så gikk turen til granskogen

og jammen fant jeg en liten håndfull med traktkantareller,ikke så store ,men fine var dei og fortsetter dette regnet,ja da kommer det masse av denne sorten her :=)

posen henger jeg på en gren medan eg plukker,jeg vil jo ikke plukke miniane ,dei må få vokse til spiseklare traktkantareller så her trengtes begge hendene

jeg fant er par ekte kantareller også og en svartbrun steinsopp :=)

denne dukket opp forran meg,en spiss giftslørsopp,dødlig giftig så ta ikke borti den,er du uheldige og får en slik i kurven må all sopp som ligger i kurven kastes,det sier jo litt

dette er en stanksopp,den er ganske stor så den synes i skogen,først er den rund som en tennisball,så åpner den seg og ut kommer denne soppen,det heter seg att den lukter så ille att en kjenner det i skogen om en finner den,nå er jeg litt uenige for jeg kjenner ikke den dårlige lukten :=)

På et bestemt stadie skal en kunne spise hatten på denne ,etter det er den ikke spisende,uapetittelig uansett,æsj det var svart av svære fluen på den

før jeg går i hus går jeg turen rundt garden ,for selv om det regna så var det varmt og godt å gå tur

slik ble dagens fangst,ikke store mengder sopp ,men litt av hvert som er godt å ta med hjem,dette er nå stekt ,så har jeg stekt biffstrimler og blandet ilag med,godt med urtesalt,og pesto før jeg hadde litt laktosefri fløte over,,jeg har varmebehandlet gulrøtter,paprika,squash og palmekål det blir grønnsakene i dag så kommer poteter,maten er nesten ferdige,må bare varmes når mannen dukker opp :=)

 

grønnsakene hentet jeg i hagen,gulrøttene er ikke store og dei har flere armer,men gode er dei uansett :=)

jeg leser att gresset på gulrøttene er supersunnt å spise,en kan lage suppe,hakke det i salaten,eller lage pesto :=) tenkte jeg skulle prøve og da valgte jeg pesto

om denne pestoen slår ann gjennstår å se,spennende er det uansett å prøve nye ting :=)

Etter timer i skogen kan jeg trygt kose meg med strikketøyet mitt nå med god samvittighet

10 kommentarer

Siste innlegg