deilige dufter

I dag har jeg høstet litt i grønnsakshagen ,det er viktig å bruke det en dyrker synes eg og det er virkelig deilige dufter i heimen ,for jeg tørker urter og te

 

når jeg lager urtekrydder tar jeg det jeg har i hagen ,i dag ble det spinat,løpstikke ,luftløk og oregano

noen tørker urtene for så å blande i salt ,men jeg liker å kjøre det til en grøt ilag med salt,da får en så mye mer smak

oppi foodprosesoren

når alt er en grøt fordeler jeg det utover bakeplata med et bakepapir i bunnen ,50 grader med ovnsdøra litt på gløtt ,bruker en tresleiv så ovnsdøra står litt åpent ,det skal jo tørke og da må fukt få komme ut

det ble tre små glass og jeg lover ,dette smaker utrolig godt :=)

eg klipte ned gressløken ,det ble 2 glass med gressløk i olje og 1 liter fikhakket fersk gressløk som jeg setter i fryseboksen

peppermynte ,liker du te så er dette en utr du kan ha i hagen ,men ikke i et bedd for denne sprer seg virkelig ,den må være i egen pallekarm eller potte så den holder seg der ,men en kan høste helt frem til jul :=) klipp ned og den vokser opp igjen

nå lukter det peppermyntedroops i hele huset ,halvparten er tørket og resten er snart ferdig

bare å ha det i en tett boks så kan en nyte en god te utover høsten :=)

 

4 kommentarer

Siste innlegg