Det ble for varmt

I dag startet jeg dagen med å kose meg i grønnsakshagen /urtehagen ,det var på tide å høste litt

jeg startet med gressløken ,men jeg lot noe stå igjen så det kan blomstre ,grasløken vokser opp igjen og kan derfor høstes mange ganger ,i dag ble det 9 glass med grasløkpesto ,det er mye men jeg er flink å dele med andre så det går greit :=)

jeg fikk en bitteliten rot peppermynte med min søster ,og hjelpes kor den sprer seg ,her må en virkelig tenke og ikke bare plante den i ett bedd,heldigvis hadde jeg satt ned i en liten pallekarm ,så må jeg bare være flink å ta bort litt innimellom ,i dag plukket jeg nesten 5 liter med blader

det ble 5 brett i sopp og urtetørkeren min ,peppermynte te er godt og hjelper mot svært mange plager ,så jeg har planer om å tørke masse og nyte peppermyntete om kvelden

i år er oreganoen kjempestor ,i morgen skal jeg klippe den ned og tørke ,oregano er jo en selvfølge på pizza :=) også den vokser opp igjen så jeg kan høste flere ganger :=)

Da jeg hadde laget grasløkpestoen hadde jeg jeg igjen bittelitt som det ikke var plass til i glassene ,og for lite til å ha i et eget glass,da lagde jeg deilig urtesmør

 

jeg bare rørte grasløkpestoen i vanlig bordsmør,og dette er fantastisk godt på brødskiva eller knekkebrødet med skinke på eller tomater :=) egg ? ja nær sagt det meste .

Da jeg var ferdig ville jeg klippe litt kanter i hagen ,hoftene mine tåler det dårlig så jeg gjør det bare et par ganger i sesongen ,jeg rakk ikke hele hagen i dag for jeg begynte å slåss litt med en uregjerlig krypplante jeg angrer på att jeg plantet ,den ble overhode ikke som jeg trodde og nå måtte det vekk

oi oi jeg ble svimmel ,så jeg gikk i hus etter en trillebår ,kjølte ned ansiktet i kaldt vatn og drakk 2 glass med juice,tenkte jeg skulle ta alt rasket jeg angrer på att jeg plantet

så jeg gikk ut igjen jeg ,men nå ble det litt skummelt ,jeg ble kvalm og svimmel og veldig rar så jeg satte meg ned ,fikk igjen pusten ,reiste meg opp og fikk opp i trillebåra alt jeg hadde røsket opp ,men jeg kom meg ikke bort der jeg skulle tippe det

jeg måtte la trillebåra stå og gikk i hus ,var faktisk redd jeg skulle svime av før jeg kom inn ,men det gikk og jeg tok en klad dusj og drakk ennå mere ,nå sitter jeg inne og her småfryser jeg litt ,det er mye varmere ute ,men kroppen min måtte nedkjølast ,sånn er det ,dette var en skummel opplevelse

en ting lærte jeg av dette ,en tar ikke slik tung hagearbeid i steikande solskinn ,det er 24+ i skyggen og i sola har jeg ikke sjekket ,men det er altfor varmt til å slite og dra i gjenstridige planter ,jeg har litt igjen ,men det skal iallefall ikke takast før sola har gått ned ,men ikke i dag tror hode mitt trenger kvile :=)

6 kommentarer

Siste innlegg