det tar sin tid

som dere hvet har jeg urtehage i år ,men noen løk fulgte med fra grrønnsakshagen .

Gressløken har jeg høstet en gang og det vokser snart ut av pallekarmen for andre gang,sånn var det med luftløken også ,så den høstet jeg ig går

masse bittesmå løk ,det er skjelden jeg bruker alle disse for det er virkelig en jobb å renske ,men i år ville jeg renske alle på en gang ,jeg 2 dager tok det,nesten :=),noen blandet jeg med andre urter og lagde urtesalt,det er nå ferdig og jeg har hatt det på glass,men resten er fortsatt i ovnen for å tørke ,når all småløken soom jeg har delt i to er tørr ,skal det males til løkpulver ,da har jeg en god smakstilsetting til saus og andre ting .

Da jeg var ferdig å renske løk følte jeg virkelig for frisk luft ,tok derfor med soppkurven og gikk en tur i skogen.

traktkantarell ,dette er en favoritt og finner du en finner du mange

traktkantarell har en nabo ,den til venstre og den dere er giftig ,faktisk så giftig att den er dødlig ,så plukker du traktkantareller så plukk en oog en og ikke la deg friste å ta handa og grip over en hel bukett,kommer en giftslørsopp i kurven må hele kurvens innhold kastes ,jeg plukket noen av dei lengst til høgre og løt resten være ,jeg plukker ikke dei som står inntil giftslørsoppen.

naboen har fått geiter og i år er første år dei går i utmarka ,nabooen har lagt ut elektrisk ferist ,vi som vil gå bak tunellen eller i skogen der har et led å gå gjennom ,denne stakkars padden hviste ikke det og gikk rett ut på feristen ,den kom midt utpå og der endte den livet ,hmm ante ikke att vi hadde padder her for det har hverken jeg eller naboen sett,ja ja det blir vel mat til reven

det ble 400 g fersk sopp ,mest traktkantarell ,men også noen ekte kantareller ,blek piggsopp ,en grå kremle og en blodrød rørsopp ,

Jeg skal steke dette litt så har jeg litt blanda skogsopp i fryseren.

 

 

 

 

8 kommentarer

Siste innlegg