do faseliteter del 3

har dere tenkt over kor godt vi har det,vi har vann i springen ,varmt og kaldt,dusj og vannklosett sånn har det nemlig ikke alltid vært,på gårdene rundt omkring hadde dei gjerne utedo i fjøsen :=) så også på gården jeg bor på .Vi har to løder her og den som tilhører huset min manns forfedre bodde i bruker jeg i dag til hageutstyr,spader og blomsterpotter :=) men så er det en som er som den var

i gangen framfor hestebåsen er det bygget et lite rom,det går ikke helt opp i taket heller

værsogod sitt,og det en hadde nedi ja det gikk i kjelleren ilag med det dyrene hadde av seg :=),på veggene hang det litt forskjelligt så en hadde litt lektyre medan en satt her,ikke mobiler som i dag :=)

ja slik hadde en det selv en iskalde vinterdag,tror jeg skal sette ekstra pris på det varme fine bade jeg har i dag eg :=)

 

9 kommentarer
    1. Farmoren min ( død en gang i 1970årene) hadde verken bad, innlagt vann eller wc. Utedo, og vann fra rennende bekk. Hvordan hun må ha slitt med klesvasken med alle de ungene i det huset, – tør ikke tenke på det. Frøs bekken om vinteren, måtte de enten hente vann andre steder, eller smelte snø.

      En onkel og tante på morssiden av familien hadde utedo i byen helt til det ble forbudt, alle måtte legge inn vannklosett. Lurer på om ikke det var oppover 1980tallet en gang. For ikke å snakke om at datidens Postverket hadde utedo å tilby ansatte som havnet på postkontoret oppi Maridalen i Oslo. Utedo i et nabobygg, og felles med naboene som sikkert eide det. Dette var også 1980årene. Men også oppi den dalen drev innbyggerne og la inn bad med wc, for utedoer skulle vekk.

      Litt sånn u-land-aktig i Norge, selv i moderne tid 😏. Man kan jo bare se på tømmerhusa med gress og torv på taket, eller de skrale plankehusa i byene, og se hva man bygget nedover i Europa i de samme tidsrom. Bra mye har endret seg og gjort livet lettere på en del praktiske områder.

    2. Familien min og jeg har bodde flere steder hvor vi bare hadde utedo som dette, så det er jeg godt vant med. Eller dvs var jeg godt vant til. 😉
      Vi er godt vant nå ja, og det er jo bare kjempedeilig med toalett og dusj etc innendørs. 🙂

    3. Jeg har alltid hatt do inne. Men mormor hadde utedo på hytta, så jeg husker det. OG jeg jobbet en sommer på feriekoloni, og der var det bare utedo. Hvis ungene måtte på do på natta, måtte de gå på bøtte. Felles-bøtte 😀 tenk det da… Og det er ikke SÅ mange årene siden.. 90-tallet liksom…

    4. Dette er jeg glad vi slipper i dag. Vi fikk vannklosett når jeg var ca 5-6 år. Før det hadde vi kagge inne som måtte tømmes og ble gravd ned i hagen… tenk det, selv i bobilen har vi bedre forhold enn vi hadde før i tiden. (Har ikke lyst å skrive “i gamle dager” for da føler jeg meg eldre enn jeg er)

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg