duften av honning

i dag har det vært et nokså ufyselig vær ute ,våt snø er ikke min favoritt,våknet til 1.5 minusgrader,hadde det holdt så hadde det vært koselig ,men her snur det fort og snøen er våt og svært tung ,så jada jeg har feiget ut og holdt meg inne

urørt snø er vakkert ,det lysner opp naturen og vi er tross alt i slutten av november ,men neida jeg gikk ikke ut i dag ,men jeg har virkelig ikke bare sittet på baken for her er fruen i gang med julebaksten .Havrekjeks liker vi alle ,jeg bake en liten porsjon for litt siden ,dei brennte eg ,i dag lagde eg nye ,stor porsjon og dei ble helt perfekte

svigermor sin gamle oppskrift og disse er supergode :=)

Jeg har laget deig til tykklefser ,den står i kjøleskapet så får vi se da om jeg tar det i kveld eller venter til i morgen :=)

Honning liker jeg godt og jeg har lenge hatt lyst til å bake honningkake ,i dag fant jeg en oppskrift i arkivet mitt og det dufter helt herlig i heimen nå ,det dufter honning

deigen består av ekte smør,melis,kanel ,egg,natron ,hv.mel,hakkede valnøtter og sukat,mmmm

ved servering skal en ha på melisglasur med noen dråper sitron i :=) deilige smaker til jul ,og greit med en myk og god krydderkake i fryseren :=)

Nå er det mørkt ute ,kjøkkenet er ryddet jeg skal fyre opp i ovnen og strikke litt før det er middag ,lapskaus i dag :=)ha en fin kveld da

10 kommentarer
    1. Så utrolig masse flotte bilder. Produktiv som vanlig. Du er flink.Formkaker bare elsker jeg! Deilig å ha og blir egentlig bedre og bedre for hver dag! Jeg har bare vært på jobb, handlet for mamma, og gått lang tur tur. Nå skal jeg lage middag til oss her hjemme! (Yngste sønn er hjemme noen dager! Har hjemmekontor-dager og kunne like greit ta det her! Det er vanskelige tider i Oslo om dagen. Her også egentlig. Hittil denne måneden har vi hatt 350 tilfeller av korona.

    2. tusen takk ,ja det er bedre med formkake enn småkaker,men greit å ha litt av begge deler :=) nå har jeg gjort ferdige tykklefsene også ,skal snart ha en test smak :=)
      koslig for deg da å ha litt besøk ,du er jo mye alene ,så får vi bare håpe smittetilfellene snart går ned

    3. Så flink du er, det er nesten som at jeg kjenner krydderkakeduften hit. Med sukat! Ja, det er godt det. Jeg har kjøpt det til ei fruktkake og den skal snart bakes. Her skinner sola som om det er vår nesten. Men vinden er iskald og det er bare fire grader der ute. Ha en fin dag på din side av landet. Klemsiklem:)

    4. Jeg er snart ferdig med julegavene, men baksten har jeg ikke begynt på enda. Havrekjeks er barndomsminner. Mamma bakte alltid det ♥
      Kaken hørtes også god ut. Litt kjekt å ha noe mykt å servere også, ikke bare småkaker på boks 🙂
      Her i gården er det ikke så mange som kommer på besøk, så det vil nok bare bli bakt et par sorter. Og de er det nok jeg selv som kommer til å spise opp 😉
      Kos deg masse med innehygge ♥

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg