en duft av sommer

I går var en sånn dag der hele heimen duftet sommer :=) da jeg stod opp var dagen blank,men det var før jeg tittet ned i en fryseboks (har 2 ) her måtte det slankes ,hele 4 kilo rabarbra og 2 kilo villbringebær og tro meg det tar plass :=) posene ble med opp på kjøkkenet og dagen var i gang

det ble deilig rabarbra sylte og den har jeg nesten blitt avhengig av på havregrøten til frokost :=)

og bringebær sylte,ikke noe dufter bedre enn kokt villbringebær sylte .

Når jobben var gjort dukket sola opp,himmelen er blå om dagen men vi bor under høge fjell og nå kommer sola på tunet vårt først kl 12.15 ,vi har så masse dugg om natten att gummistøvler er tvingande nødvendig når jeg går på plenen,jeg gikk bort i grønnsakshagen,det er ennå noe å hente der ute

luftløk,når den blir skjært ned etter att småløken i toppen er høstet vokser den ut igjen,jeg liker den best slik ,blir jo som en vårløk å regne  og jeg har masse,noen blader oregano,løpstikke,kruspersille,en liten gulrot,en bit ingefær hadde jeg i kjøleskapet,noen treige småtomater og paprika som jeg har rikelig av i drivhuset,noen modne og noen grønne ,i tillegg hadde jeg kjøpt 2 små chili.

Aøt dette kjørte jeg i mikseren ilag med havsalt,like deler salt og urter,eller jeg hadde mest urter jeg da :=)

grøten som blir når en kverner det heller jeg i brødpanna og tørker i ovnen med døra litt på gløtt,ca 60 grader på varmluft .Etter noen timer er det tørt og kan få en ny runde i kverna,så har en verdens beste urtesalt,denne er spaisy,ville ha det så slipper en å kjøpe buljong og en hvet hva en spiser :=)

Jeg tok i hus mer av luftløken,greit å bevare litt av det til vinteren,for vanlig løk skal ikke jeg spise ,og når frosten kommer blir det ødelagt der ute

skjærer det i biter

og lager små poser,dette bruker jeg i supper ,i smelta smør på fisken eller i eggomeletten ,smaker godt :=) er mye mye mer der borte i grønnsakshagen,men tenker detter får holde,så kan jeg hente frisk ute til frosten tar det :=)

For dere som følger meg så skrev jeg om bærkrydder,jeg plukket litt mer rognebær her omdagen og tørka det,i går fikk dei tørka rognebæra kjørt seg på kverna også

så har jeg det klart om jeg finner mer tyttebær og kreklinger,einebær finner jeg ,der er i marka rundt garden vår :=) for att jeg vil lage mer bærkrydder er helt sikkert :=)

I går kom brev fra sykehuset,jeg trodde opperasjonen ble 21 nov,men det er bare en informasjonsdag,der alle forberedelser blir gjort,samtale med lege,sykepleier og fysioterapaut,halleluja jeg må reise hjemmefra i 5 tiden om morgenen ,opperasjon blir en uke etterpå 28 nov ,ja ja ,alle forberedelser til jul lyt være ferdige til da :=)

I dag er det tett tåke ute og jeg skal på trening,når jeg kommer hjem håper jeg sola har jaget vekk tåken ,så kanskje jeg går en liten tur i skogen :=) ha en fin dag da

11 kommentarer

Siste innlegg