en sommer er over

God morgen ,ja nå er sommerferien over og den har vært nydelig ,vi beveget oss først til Gol ,reiste i regnvær og på Gol kom det en regnskur som var helt vill ,men etter det kom soolen oog den fulgte oss resten av ferien :=) da min søster og svoger dukket opp beveget vi oss til Kongsvinger og derfra gikk det sakte opp mot Lillehammer,men før vi kjørte til Lillehammer tok vi en tuur opp til Venadal før vi kjørte ned igjen til Lillehammer :=) vi har vært på Hamar,eder mellom :=) og i dag ja da øspøs regner det og regn har vi hatt en del av siden vi kom hjem på fredag kvelden ,bortsett fra søndag da vi fikk en varm og solrik sommerdag igjen ,men kommer det flere? vel langtidsmeldingene sier fortsatt en god del regn her og dei stakkars bøndene har ennå ikke fått i hus andre slåtten ,blir det det dei kaller uår ? formangel ? jeg håper ikke det da ,

dette vakre huset er eigd av dem som driver campingen vi bodde på ,vi fikk bli med inn da eigeren skulle vaske og der sto tiden stille slik det var for mange år siden ,veldig koselig og dette huset blir brukt som BB ,altså en kan leige det om en ønsker det :=)

vi besøkte et langhus fra vikingtiden og fikk en guida runde med historien om hvordan det var der i den tid

vi var på Kongsviner festning

underbuksa ja den kan brukes til så mangt ,

smart kvinne :=)

vi hadde flere koslige stopp der vi drakk ,kaffe,te spiste is og deilige kaker

Nord Odals kornmagasin fra 1791 ,menneskene på den tid var mer fornuftige en i dag ,i dag skal vi leve av import for vi har knappast kornlagre lenger

vi feiret 40 års bryllupsdag :=)

søster og svoger spanderte middag og jeg som liker å prøve nye retter gikk for en Finnsk hverdagsrett ,silpo ,det er stekt bacon ,ta så ut baconet og kok poteter i fettet til det kan moses ,bland så i baconet ,det var utrolig godt :=)

Hamar en vakker by ,vi campet på båthamna bobilcamp men ble bare en natt for det var reint uutriivelig med grønne flyvande insekter som satte seg som et teppe på bobilen ,vi kunne jo ikke ha åpen dør og sitte ute der

domkirkeodden er verdt et besøk ,sola skein og ute var det 28+ ,stakkars jente som jobbet her for disse ruinene er bygget inne i et glasshus ,det måtte være minst 40+ her inne den dagen vi var der

urtehage utenfor domkirkeodden ,jeg bare elsker urtehager det er noe eget med dei duftene ,jeg har alltid ønsket meg en urtehage ,men det ble en grønnsakshage ,men jeg tror jeg kommer tiil å gjøre det om til urtehage for det blir for mye arbeid med en grønnsakshage :=)

Del to av turen får komme i et nytt innlegg :=)

 

25 kommentarer

Siste innlegg