en sosial helg

God morgen,det er mandag og jeg sitter her alene etter en veldig sosial helg.

Lørdagen var vi hos yngste sønn ,karane skulle gjøre en liten jobb på huset ,og siden fruen og lillemor da var på stranden kjørte mannen min meg opp til vår datter som bor litt høgre oppe,etterhvert spaserte vi ned til karane,da hadde resten kommet hjem fra stranden så Ragnar og Mathilde kunne få leke litt sammen,vi tok en enkel middag ,vi bare bestilte ferdig pizza som vi hentet når dei var klare :=)

Dagen i går startet med noen enkle skyer på himmelen og jeg og mannen tok frokosten ute på altanen

etter frokost ble det gudsteneste på oss i kirken ,mannen er varamedlem i soknerådet og ble innkaldt til å registrere alle som møtte frem og jeg ble jo med ham

etter gudstenesten var det sesongåpning på Bakketunet ,jeg har skrevet litt om det før.

Bakketunet er det gårdsbruket med flest bevarte bygninger fra gammel til her på sunnmøre,Maritabett åpner hver sommer dørene for publikum ,og i dei gamle bygningene er det forskjellige kunstnere eller andre aktører som har utstilling,dette er forskjelligt fra søndag til søndag ,på åpningsdagen var temaet nostalgi ,og nostalgi var det ingen tvil ,der er mulig å kjøpe kaffe og kake eller steinovnbakt pizza ,der er innleigd kokk til å steke pizzaene på bakerovnen ute i hagen .

det er åpent hver søndag i sommer fra kl 12 til 17 og folk kommer og går,i løpet av dagen hadde det skyet til og så kom regnet,men det forhindret ikke folk i å komme

vi var i følge med svigermor og min manns søster ,svigerfar sitt søskenbarn og hennes datter ,sosialt og kjempekoselig

noatalgi ,den tid dette gårdsbruket var i drift var det hesjing som preget sommrane ,tørka høy var vinterfor til dyrene i fjøsen og hva er da vel mer naturlig enn å sette opp en hes til åpningen :=) ,tipper klærne som henger her er klær som ble brukt på den tid ,utrolig mange vakre kjoler damene hadde synes eg :=)

det begynte å regne såpass mye att vi fant oss et hus å trekte inn ,her henger det svære tepper som ei hadde vevd,det såg ut som samme mønster men alle teppene blir forskjellige alt etter hva du vever med og tykkelsen på tråden ,jeg har faktisk et åkle hengende på min stue med dette vevmønsteret,det er min svigermor som har vevd :=)

det er corona tiltak så vi må bevege os ut i regnet igjen så andre får komme inn ,vi hadde ikke lov å være mange inne på samme tid :=)

nå tok ikke jeg bilder i alle hus ,men vi var innom et av husene der det var flere flinke malere med utstilling,vi var innom et der det var lansering av det nye strikkemerket hjørundfjordstrikk og i går var dei første strikkepakkene til kufjordkofta klare for salg og klart jeg måtte ha meg en :=) min svigerinne kjøpte og tremeningen til min mann og svigerinne ,så får vi se om det blir tre forskjellige kofter for jeg tror det blir litt endringer i fargevalget til iallefall ei ,jeg går for fargene som fulgte pakken

finull et norsk garn fra norske sauer  og jepp både jeg og min svigerinne kom i gang med strikk i går kveld :=)

Vi gikk inn i løda og kjøpte oss kaffe og kake ,jeg syndet og kjøpte verdens beste bløtkakestykke ,den var verken laktosefri eller glutenfri men full av dei beste norske jordbær en kan tenke seg :=)

etterpå var det catwalk der det ble vist frem flere typer klær,her tok jeg ikke bilder ,det var bare ikke råd pga folk i veien ,men ei av modellene gikk med en genser som kommer for salg etterhvert ,det er også hjørundfjordstrikk og mønsteret er etter et åkle vevd her på Leira ,den strikkepakken kommer til å komme i 4 fargevalg

vi avsluttet med en tur innom ei som setter sammen klær av gamle duker,putetrekk,gardiner ,ja endatil kakespader og annen bestikk

dette er damen bak kreasjonene ,og hun har så stor respekt for det gamle arvestykket att hun klipper ikke noe av det hun lager,alt er sett sammen slik att en kan ta det opp igjen og sette det sammen på andre måter senener ,kruna og bryststykket vi ser bak henne er orginal som ble brukt på Bjørke jonsokk aften når småjentene kledde seg til jonsokkbrud

denne vakre kjolen er satt sammen av en pute som er livet og skjørtet er et teppe som ble brukt i døråpninger istedenfor dør hekla krage som belte i livet og div duker og andre ting ,dette var en kreasjon jeg kunne like

jeg koste meg og designeren fortalte hva dei enkelte plaggene var satt sammen av ,nostalgi en nydelig måte å formidle historien på fra ei tid som var ,og når jeg går der og ser på alle dei vakre stykkene så tenker eg att jammen var det mange flinke hender i heimane før i tiden ,fristundene med nål og tråd,strikkepinner og heklenål ,det var ikke mye tv,data eller mobiler som fylte fritiden ,og jeg hvet med hele  meg att å sitte i stua med koslig prat eller fin musik og strikkepinner i hendene er noe jeg liker bedre enn å sitte og klikke på en mobil :=) så selv om dei hadde harde arbeidsdager så hadde dei også så mye mer som veldig mange ikke har i dag og det er litt trist å tenke på .

Ja ja det var en fin dag og et koselig tema ,hva som kommer neste søndag hvet jeg ikke ennå ,men det blir iallefall noe annet i husene .

Vi rusler litt ute på plassen

det er vått og det regner jamt,tøyskoa jeg har på meg er gjennomvåte og det trekker vann oppetter skjørtekanten ,så vi avbryter og kjører hjem ,en solskinnsdag kunne vi vært der lenge ,sittet ute på en av mange benker  og bare kost oss,men benkene var våte så ingen satt på dem i går :=)

I dag vasker jeg klede så får vi se hva dagen ellers vil bringe ,ønsker dere en fin mandag

 

16 kommentarer

Siste innlegg