enkel levegg

jeg har hatt besøk av min søster og svoger i snart 14 dager ,et lite avbrudd når dei var i konfirmasjon men så kom dei tilbake ,før dei dro videre til konfirmasjonen så hjalp dei meg å lage en levegg ,det blåser en del her hos oss og jeg jobber for å skape en lunere atmosfære i hagen ,det vil jo alle plantene sette pris på :=)

Det var min søsters ide og siden vi hadde en haug med stolper etter att vi tok ned gammel notgjerde så passet dette perfekt

jeg hadde masse greiner liggande etter veding bak kjøkkenhagen .

Da dei kom tilbake så kom sola og varmen også og det ble mange timer ute ,jeg hadde lyst på en slik levegg til ,jeg har jo syrinbusker og frukt trær som bremser for vinden ,men en bit sto der helt åpen

midt mellom dei 2 små plantene jeg har sett der kommer en grønnpil ,jeg stakk greinen ned i bakken sist høst og den spirer ,så med tiden blir der et nytt stort og flott grønnpil tre ,men her er det et stort åpent rom som dere ser ,det ville jeg gjøre noe med og besøket mitt tilbød seg å gjelpe meg ,ja mannen min har jo ikke ferie så han var på jobb :=)

jeg hentet musten som jeg hadde bygd kanter av ved potetåkeren ,der er en rast igjen og der er nok jeg trente stein til noe mer

jeg såg for meg en liten platting her hvor en kunne sitte når det ble for varmt oppom huset ,det er tross alt litt vind her ,men min søster mente att da måtte vi gjøre jobben grundig ,ingen snarveier ,og så satte vi i gang

det måtte spas vekk gress ,det måtte være i vater i tillegg slo svoger ned staur oppom den vesle grønnpilen så en fikk opp en levegg ,men å fylle den sa jeg att jeg kunne gjøre når dei var reist og jeg var alene

duk skulle på før vi hadde på plass musteiner og til slutt platten som er en gammel platt vi en gang hadde forran inngangsdøra vår ,ikke noe nytt trengte vi å kjøpe til dette prosjektet.Lyra likte duken og krøp fort inni og der ville hun ligge

så var jobben gjort og jeg var så fornøgde ,dei små buskene jeg hadde kjøpt på torheim gartneri ble plantet ,en på hver side,jeg la noen greiner mellom sturen bare for å markere ,så tenkte jeg att resten kunne jeg styre med selv ,men så satt vi no der da og jeg tenkte att en trapp hadde vært ok ,en stein midt forran ,svoger tok hintet han og siden jeg hadde noen steiner liggande tok han og min mann og bar en på plass til meg

vel da besøket vårt reiste så kledde vi på oss arbeidsklær og gikk i vedaskogen

mannen ville hente greiner til meg så jeg kunne fylle i den andre leveggen ,men det ble såklart litt ved av det også :=)

et helt lass med bare greiner til meg :=)

så var det en grønn levegg og trapp ,bladene vil jo viske og da synker det litt sammen ,men det gjør ingenting for da bare fyller vi på med mere greier,har et lass til som vi skal hente i kveld ,og det vil jeg trykke på plass i kveld :=)

så gikk jeg her i dag og såg litt på dette var ikke helt fornøgd men plantingen ,det er jo på denne siden med den vesle busken att vinden kommer ,så jeg tenkte jeg ville bytte side ,den lave på den andre siden og den høge som er en alperips på denne siden og der skal komme flere etterhvert så det blir en lun vegg ,men først må eg få kjøpt mer og det haster ikke

så i dag har jeg vært ute i hagen og byttet om på plantene i tillegg tok jeg strutsevingene jeg hadde plantet i det store beddet nedom drivhuset og sette her på siden ,synes dei passet bedre her og her står dei også litt i le for vinden .

Jeg hadde en kabeltrommel som kan duge som et bord så kan en ta med et par stoler om en skal sitte her ,men fortsatt er det noe som ikke stemmer i forkant ,skal jeg plante på sidene av steintrappa ? skal jeg få mannen til å legge det en stokk og så stein forran stokken = vi får se ,noe blir det ,men det er hyggelig å ha noe å pusle med når en er ute i hagen .Jeg skal plante noen høge stauder forran leveggen ,har kjøpt noen og fått noen ,så det kommer men ville vente til jeg har fått hjem dei siste greinene vi sagde ned på lørdag :=)og om noen har en god ide på framkanten her tar jeg imot tips med stor takk :=)

ellers har jeg lyst å få opp noe i bakkant noe som gar over hele platten så noe kan klatre over ,kanskje en klatrerose ,vi får se om mannen får tid ,alt må ikke komme i år :=)

 

8 kommentarer

Siste innlegg