et godt tiltak

her hvor jeg bor har vi fått et eplepresseri ,det er nytt tror det er 3 sesong i år ,dei lager eplecider uten alkohol og bobler,den er nydelig og kommer i forskjellige smaker alt etter hvilken eplesort som er i bruk.

I år startet dei et godt tiltak ,folk som har epletrær i hagen men ikke bruker eplene selv kunne levere dem til presseriet ,dei tok imot denne uken på bestemte plasser hvor dei stod ,dei betaler en fast pris for kiloen ,betaler ikke ut i kroner men en tilgodelapp en kan kjøpe eplecider med når dei har kommet i gang og lage :=) det skjer i neste uke .

Vi har et gammelt epletre,god epler men små og en del skurv på ,vi har igrunnen bar ekastet dei eplene ,i dag plukket vi dem og når vi alikavel plukket epler bestemte vi oss for å ta summered eplene våre også ,dei var store og nydelige men også dei får mye skurv,så har vi discovery ,runde og fine men var en del små også ,siden treet bugnet av epler plukket vi dei minste ,så kjørte vi alle plukka epler til leveringsplassen nå i kveld ,det ble 61 kilo leverte epler det og ennå har jeg et fullt tre jeg vil ha selv til spise epler :=))

summered

discovery

mannen måtte ta eplene i det gamle epletreet ,jeg liker ikke stiger

prøvd meg på titt hermetisering av epler ,om vi liker det får tiden vise

klart til å ha i bilen for å levere,jepp dette synes jeg var et godt tiltak for det er mange hager hvor eplene bare detter rett ned og der får dei ligge,gleder meg til å få noen flasker med deilig eplecider som jeg gjemmer til jul :=)

12 kommentarer

Siste innlegg