et nytt strikkemerke

for noen dager siden fikk jeg besøk av ei som bor på Bjørke,hun hadde med seg en kofte og lurte på om jeg kunne sy i knapper til henne ,joda det kunne jeg alltids gjøre.Nå kunne sikkert hun gjort det selv også men hun hadde bare ikke tid nok,det måtte være ferdig neste morgen for nrk skulle komme på besøk og intervjue .

kufjordkofta er navnet på denne koften ,

Designerne bak kufjordkofta er hun som er i rosa  og hun heter Linda El’Mourabit

Maritabett Jeansen er hun i den grønne koften ,hun bor på Bjørke og er kunstner,gården hun bor på har flest bevarte gårdsbygninger på sunnmøre  og holder åpent for publikum om somrane ,der er det forskjellige kunstnere som bruker dei gamle husa til utstilling av dei dei skaper,en kan også kjøpe kaffe og kake der og noen ganger middag ,som lønn for å ha sydd i knapper fikk jeg et sesongkort med henne så kan jeg ta turen inn om der er et tema som virker interesng for meg :=)PS om noen lurer på den gården så er det bare å sjekke opp på nett på Bakketunet på Bjørke :=)

Men disse to damen har som sagt designet et nytt strikkemerke som heter hjørundfjordstrikk

Kufjordkofta er et av designa ,hver mønster på kofta har sin betydning,som stipene på ermen dei skal symbolisere bølgene på sjøen,videre på ermene et symbol på fiskegarn,selve bolen er jordene med gress blomstereng og selvsakt kua som beiter på enga ,ja jeg husker nok ikke alt hun sa men sånn omtrent :=)

her er damene på gården til Maritabett,maleriet på veggen er det hun som har malt.Ja hva var det hun sa om hvordan navnet kufjordkofte ble til ,maleriet viser jo en båt på vei inn i fjorden med en ku i ,og det har nok blitt kaldt kufjorden her inne ,tror ikke jeg utbroderer videre akkurat dette for jeg husker ikke helt nøyaktig ,men kufjordkofta er iallefall et desigt med motiver fra kufjorden som er her inne hvor vi bor :=)

her har ei av damen  fått på seg en genser fra koleksjonen ,mønsteret til denne er en kopi fra et gammelt vegg åkle som har blitt vevd her inne i fjorden,mulig åkleet henger i ett av dei gamle husa på tunet,det skal jeg tenke etter når jeg besøker henne en gang i sommer,første helg er 28 juni

Det kommer nok flere prosjekter etterhvert,mønstrene kommer til å ha en tilknytning til det som en gang var eller er her inne i Hjørundfjorden,og jeg ønsker damene masse lykke til .

Må ta med sauen her også ,det er naboen sin sau og ullgarne koftene er stikket i er fra denne sauerasen :=) så får vi se da ,ikke utenkelig att jeg strikker meg en slik kofte etterhvert når oppskrift kommer i salg :=) jeg bor tross alt i Hjørundfjorden eller kufjorden :=) det er noe med tilhørighet

6 kommentarer

Siste innlegg