Ferdige

Jepp jeg er ferdige ,og hva er jeg ferdige med ? jo alle julegaver er innkjøpt,julemiddagen er i hus og i dag gjorde jeg ferdige julebaksten ,det kaller jeg å være i rute :=)

starta dagen med å lage cookies,disse har fulgt meg i 40 år nå :=)

så bestemte jeg meg for å lage aniskringler,etter litt tenking delte jeg deigen i 2 ,så ble det hveteboller også

og når jeg alikavel var i bakemodus slo jeg til med risboller også ,glemte jo helt å ta bilde av dem ha ha ,ikke hadde jeg nok muffinsformer til alle heller ,men pytt det går ,jeg har dem i fryseboksen ,bortsett fra 2 som jeg og mannen test smakte

den var nydelig ,prøvde en annen oppskrift ,der noe av delfiafettet ble byttet ut med meieriesmør og halvparten av kokesjokoladen ble erstattet med melkesjokolade + 3 ss sterk kaffe ,mmmm det var godt,massen stivnet fort så dei siste kakene ble kanskje ikke så vakre å se på ,men det er jo smaken som teller,ja da kan igrunnen julen bare komme hi hi

16 kommentarer
    1. Deilig å være i rute 😊
      Jeg er nesten i mål med maten, ribba og medisterkakene er i fryseren så det er igjen å kjøpe medisterpølse.
      Kaker har jeg ikke bakt enda, men skal bare steke brune pinner, krumkaker og kanskje lakrispinner. Julegavene, vel de er langt i fra i boks 😲

        1. Ja lakrispinner er en kakesort, og tror bestevenninnen min fant oppskriften i en klomplompebok. Du før oppskriften og fremgangsmåten her, om du noen gang har lyst til å prøve dem:
          x
          Ingridienser til Lakspinnene:

          200 g meierismør/margarin, 200 g sukker, 1 ss agavesirup eller vanlig sirup, 2 ts Natron, 2 ts vaniljesukker, 300 g siktet speltmel, men det går også bra med vanlig hvetemel, 4 ts lakrispulver. 100 g melkesjokolade til pynt på pinnene.
          x
          Fremgangsmåte:

          Sett stekeovenen på 175 C. Bruk kjøkkenmaskin og pisk sammen meierismør/margarin og sukker mykt. Når det har blitt til en myk smørkrem, tilsettes sirupen og piskes godt inn. Ha deretter i alle de tørre ingridiensene og bland godt sammen. Kjør deigen i ca 15 minutter etterpå.
          x
          Deigen kan virke litt smuldret. Hell den ut på bordet og kna den sammen med hendene, og fordel den i 4 like store deler. Trill hver av delene til en pølse og legg dem på et bakepapir på en bakeplate. Trykk pølsene flate med fingrene. Stek de deretter i ovnene i ca 15 minutter midt i ovnen.
          x
          Når lakrispinnene er stekt, skjærer du dem i ca 2,5 cm strimler mens de fortsatt er lunkne. Flyttes over på rist når de er stivnet.
          x
          Del melkesjokoladen opp i biter og smelt dem over et vannbad. Ha den smeltede sjokoladen i en sprøytepose, og lag jevne striper over pinnene. Du kan også drysse lakrispulver på toppen.
          x
          Velger du å ha på smeltet sjokolade, bør pinnene stå kjølig ellers blir de veldig klissete.

    2. Ja da var du ferdig!

      Jeg er nesten ferdig 🙂 Har et par tre gaver igjen…. og bake… det skal jeg ikke gjøre så mye… heller på sparket… blir nok ikke her hjemme så mye – og da blir det ikke så mye i frysen heller 😀

    3. Denne oppskrifta på risboller har jeg også testet ut, og de ble så farlig gode, at jeg nesten ikke tør lage dem 😉 Stort sett jeg som spiser den, og da blir det litt mye kalorier, men vi får seg hva jeg gjør 🙂

      Du er jammen meg flink som er ferdig med alt allerede! Ser veldig godt ut alt sammen 😀

      1. jeg har puttet risbollane i fryseren ,der ligger dei godt :=) jeg har fått influensa så jeg er glad jeg er ferdige ,mannen har vært syk i snart en uke så det låg i korta att jeg også skulle få det,har vært og testa meg i dag så får vi se da om det er innfluensa eller korona

    Legg igjen en kommentar

Siste innlegg